به گزارش شبکه تلویزیون یک افغان، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان گفت: دولت کابل برای آن که نقش پاکستان را در آزادی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان به چالش بکشد، تن به این تصمیم سخت داد.

به دنبال واکنش‌ها در مورد آزادی سه تن از نیروهای زندانی طالبان توسط دولت کابل، شماری از اعضای مجلس نمایندگان تاکید کردند که آزادی حقانی یک معامله‌ ننگین بوده که استقلال نهادهای قضایی کشور را زیر سئوال می‌برد.

"نیلوفر ابراهیمی" و "عبدالرووف انعامی" دو عضو مجلس نمایندگان در این زمینه گفتند که این معامله‌ بر روحیه‌ نیروهای امنیتی تاثیر منفی خواهد داشت.

در همین حال "آرین یون" و "نسیمه نیازی" دو عضو دیگر مجلس نمایندگان، از آزادی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عضو شبکه‌ حقانی استقبال و ابراز امیدواری کردند که این کار زمینه‌ساز گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان خواهد شد.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دیروز (سه شنبه) در بیانیه تلویزیونی خطاب به مردم این کشور اعلام کرد که «انس حقانی»، «مالی خان» و «عبدالرشید عمری» فرماندهان مشهور شبکه حقانی به صورت مشروط با آغاز مذاکرات صلح آزاد خواهند شد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت: بارها گفته بودیم که برای تامین صلح با عزت و پایدار باید بهای تلخ آن را بپردازیم و امروز این بها را می‌پردازیم اما به این معنی نیست که ما جمهوریت، حقوق شهروندی، حقوق زنان و دیگر دستاوردهای ۱۸ ساله را قربانی می‌کنیم.

اشرف غنی گفت: مردم افغانستان دردی جانکاه حملات تروریستی را با جان و پوست خویش چشیده‌اند اما ما در مشورت با شرکای بین‌المللی بویژه آمریکا تصمیم به رهایی آنها گرفتیم.

وی تصریح کرد: تلاش مشترک دولت افغانستان و شرکای بین‌المللی برای رد یابی دو استاد دانشگاهی آمریکایی که وضعیت سلامتی آنها وخیم اعلام شده نتیجه نداده است بنابراین برای رهایی آنها  این تصمیم دشوار گرفته شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.