«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری‌اش در توئیتر درباره بازداشت «مرضیه هاشمی»، مجری «پرس‌تی‌وی» برای ادای شهادت اجباری مقابل هیئت منصفه یک دادگاه اظهارنظر کرد.

ظریف در توئیترش نوشت: «لازم است دولت آمریکا توضیح دهد چطور درباره مرضیه هاشمی-به عنوان خبرنگار و مادربزرگ- آنقدر خطر ترک کشور وجود دارد که ایشان بایستی تا زمان اتمام فرایند ادای شهادت مقابل هیئت منصفه دادگاه، بازداشت شود. ۵۰ سال بعد از ترور مارتین لوتر کینگ، آمریکا هنوز حقوق مدنی زنان و مردان سیاه‌پوست را نقض می‌کند.»

مجری، خبرنگار و مستندساز آمریکایی الاصل شبکه‌ پرس تی‌وی روز یکشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه) بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه «سنت لوئیس» این کشور بازداشت و به یک بازداشتگاه پلیس فدرال آمریکا «اف‌ بی‌ آی» در واشنگتن دی سی منتقل شد.

قاضی اولین دادگاه هاشمی که روز جمعه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی‌ماه) تشکیل شد، اذعان کرده که مرضیه هاشمی هیچ جرمی مرتکب نشده و در یک پرونده نامشخص صرفا به عنوان آنچه اصطلاحا «شاهد کلیدی» مطرح می‌شود، بازداشت شده است. با این وجود هنوز زمانی برای آزادی وی مشخص نشده است.

«شاهد کلیدی» فردی است که گمان می‌رود از اطلاعاتی کلیدی برای رسیدگی به یک پرونده قضایی برخوردار است. طبق قوانین فدرال، نهادهای امنیتی آمریکا می‌توانند در مواردی که بیم آن وجود دارد که «شاهد کلیدی» کشور را ترک کند و یا با ارسال احضاریه برای ادای شهادت حاضر نخواهد شد، می‌توانند وی را بازداشت کنند. 

در آمریکا استناد به این بند برای بازداشت مظنونان، به ویژه برای ادای شهادت در هنگام جاری بودن تحقیقات هیئت منصفه مورد انتقاد قرار گرفته است.

کارشناسان مسائل حقوقی می‌گویند دولت آمریکا بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از اختیارات این بند برای بازداشت مظنونان برای مدت‌ نامعلوم و بدون طرح اتهام علیه آنها استفاده کرده‌ است. 

«ریکاردو باسکاس»، استاد دانشکده حقوق دانشگاه «میامی» بازداشت مرضیه هاشمی را نقض متمم چهارم قانون اساسی آمریکا دانسته است. این متمم، بازداشت افراد، از جمله شاهدان را بدون دلایل منطقی و موجه ممنوع اعلام می‌کند. او به آسوشیتدپرس گفت: «دولت، فقط زمانی به این روش متوسل می‌شود که دنبال دلیل برای بازداشت افراد است، اما چنین دلایلی در اختیار ندارد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.