به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک جهانی روز دوشنبه اعلام کرد، پروژه‌ای با پنج مدرسه مشارکت‌کننده را که در قالب یک برنامه وام ۵۰ میلیون دلاری در سین‌کیانگ در غرب چین به اجرا در آمده را بعد از طرح اتهام ارتباط این پروژه با کمپ‌های بازداشت چین برای مسلمانان اویغور در این منطقه لغو می‌کند.

این سازمان همچنین اعلام کرد، بررسی‌های صورت گرفته از سوی مدیران ارشدش این اتهامها را تایید نکرده‌اند اما "با در نظر گرفتن ریسکهای موجود به دلیل دشوار بودن نظارت بر فعالیت این مدارس" به این پروژه شراکتی پایان می‌دهد.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، تغییرات اعمال شده در این برنامه در رایزنی با طرف چینی به وقوع پیوستند و بر مبنای دلایل اجرایی در نظر گرفته شده‌اند.

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری امروز سه‌شنبه خاطر نشان کرد: این گزارش نشان داد هیچ یک از به اصطلاح مشکلاتی که رسانه‌های خارجی با اغراق گزارش کرده‌اند وجود نداشته و این برنامه‌ها مطابق با سیاستهای بانک جهانی هستند.

او ادامه داد: بانک جهانی بر سر این برنامه با چین رایزنی کرد. ما قبول کردیم که تطابق‌هایی عملی را در سریعترین زمان ممکن به اجرا در آوریم.

بانک جهانی در بیانیه‌ خود که روز دوشنبه انتشار یافت خاطر نشان کرد، این سازمان بعد از دریافت گزارش‌های مربوط به اتهامات مطرح شده علیه این پروژه در ماه اوت، بلافاصله پرداخت پول برای آن را متوقف کرده است و از این پس مابقی پروژه‌هایش در سین‌کیانگ با "نظارت تقویت شده" همراه خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.