معصومه ابتکار در نشست با دانش‌آموزان آذربایجان شرقی با عنوان گفت‌وگوی بین نسلی، اظهار کرد: موضوع گفت‌وگو و مهارت‌های زندگی در مباحث مرتبط با آموزش‌وپرورش بسیار مطرح می‌شود.

وی پرورش را پرداختن به مهارت‌هایی تعریف کرد که بتواند زندگی خوبی برای ما رقم بزند و گفت: یکی از ابعاد مهم گفت‌وگوی بین نسلی فکر کردن، چگونه فکر کردن، چگونه اندیشیدن، چگونه پرسش کردن، مسئله یابی و تفکر نقادانه تعریف می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اندیشیدن مورد تأکید تعالیم دینی ما است و بارها در قرآن به‌صورت مکرر تأکید شده که در خلقت انسان، طبیعت و نشانه‌های خدا تفکرکنیم تا ابزاری داشته باشیم که بتوانیم انسان‌های موفقی باشیم تا خود، خانواده و جامعه به شکوفایی برسیم و خود را برای دنیا به‌عنوان یک شهروند ایرانی و جهانی معرفی کنیم.

ابتکار عصر حاضر را عصر فضای مجازی معرفی کرد و گفت: از طریق فضای مجازی می‌توانیم با تمام دنیا تبادل علمی و اطلاعاتی داشته باشیم که در راستای طرح گفت‌وگوی بین نسلی مهارت استفاده از اینترنت و فضای مجازی مهم است و با توجه به آسیب‌هایی که فضای مجازی دارد باید مهارتی داشته باشیم که در برابر این آسیب‌های ذهن و فکر خود را محافظت کنیم.

معاون رئیس‌جمهور مهارت دیگر در این طرح را مهارت گوش دادن برشمرد و گفت: احترام گذاشتن به نظرات یکدیگر و حل‌وفصل اختلاف نیز در راستای همین مهارت است. اختلاف‌نظر و دیدگاه در کشور ما با توجه به تنوع اقوام فرصتی برای ما فراهم می‌کند تا در عرصه‌ جهانی از طریق مذاکره و اختلاف‌نظر اجماع بسازیم.

ابتکار اجماع را مختص جامعه جهانی نیست و افزود: اجماع باید در خانواده، مدرسه و جامعه هم باشد که این امر ایجاب می‌کند مهارت‌های لازم در این زمینه در آموزش‌وپرورش اجرا شود البته باید توجه کرد که گفت‌وگوی بین نسلی یک کار جمعی است و تأکیدداریم که در جامعه باید کنار هم زندگی کنیم چراکه اگر به هم کمک کنیم رشد می‌کنیم.

وی بابیان اینکه برای کم کردن فاصله‌ها به گفت‌وگوی بین نسلی نیاز است، گفت: توجه دولت با مطرح کردن پرسش مهر سال گذشته در مورد اهمیت کسب مهارت‌های زندگی و گفت‌وگوی نسلی مطرح شد تا با گفت‌وگوی بین نسلی ارتباط بین اولیا و دانش‌آموزان در زمان حال و برای نسل‌های بعدی ایجاد شود.

اجرای طرح گفت‌وگوی بین نسلی باقوت بیشتری ادامه می‌یابد

فرحناز مینایی پور نیز در این جلسه اظهار کرد: میزان گفت‌وگو در جامعه بسیار پایین است و دغدغه‌ای که وجود دارد برای این است که گفت‌وگو بین خانواده‌ها و نسل‌ها را افزایش دهیم.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، مشاور امور زنان وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به اجرای طرح گفتگوی بین نسلی در برنامه کاری و ورود استانداری‌ها تصریح کرد: امسال نیز اجرای این طرح که از سال گذشته آغازشده باقوت بیشتری ادامه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.