«حسن رسولی» درباره انتقادهای احزابی چون اعتمادملی و کارگزاران سازندگی به طرح سامانه رای‌سنجی اصلاح طلبان (سرا)، گفت: برداشتی که سخنگوی حزب اعتمادملی از بند ۸ ماده ۳ اساسنامه شورای عالی سیاست گذاری دارد برداشت کاملا درستی است، چرا که مسئولیت فرایند کلی انتخابات در حوزه انتخابیه تهران با شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است و این اختیار قابل تفویض به غیر نیست.

وی افزود: آنچه به عنوان طرح سرا مطرح شد و کلیات آن به تصویب رسیده است یقینا جای کار دارد و حتما باید در خصوص اشکالات اعضای منتقد یا مخالف طرح به جمع بندی برسیم. کلیات این طرح به تصویب رسیده ولی جزئیات آن جای بحث دارد.

رسولی با بیان اینکه سامانه سرا یک تکنیک است، خاطرنشان کرد: این سامانه نمی تواند وظایف، مسئولیت ها و اختیارات شورا را سلب کند. به عنوان مثال مسئول برگزاری انتخابات، وزارت کشور است، این مسئولیت چه انتخابات به صورت سنتی برگزار شود و یا تمام الکترونیک، ذات کار اجرایی آن وزارت خانه را دچار تغییر نمی کند.

عضو شورای شهر تهران گفت: درباره شورای عالی سیاست گذاری هم به همین شکل است، راهبری و هدایت سیستم برگزاری انتخابات اصلاح طلبان بر عهده این شورا و کارگروه های وابسته به این نهاد است. علاوه بر این حتی پیش بینی شده در جزئیات اجرا از بین منتقدان یا مخالفانی چون احزاب اعتمادملی یا کارگزاران که نسبت به این طرح دچار شک و تردید هستند هیات نظارتی تشکیل شود که بر نحوه اجرای سامانه سرا نظارت کنند.

رسولی با بیان اینکه نسبت عضویت اعضای شورای عالی سیاست گذاری به صورت دو سوم احزاب و یک سوم شخصیت های حقیقی هستند، خاطرنشان کرد: این نسبت با هدف حداکثرسازی استفاده از ظرفیت جریان اصلاحات است و اکثریت داشتن احزاب در شورا با این رویکرد در نظر گرفته شده که جریان اصلاحات جریانی حزب گرا است.

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که از تعداد احزاب پر شمار و کم شمول کاسته و دو یا سه حزب فراگیر داشته باشیم در این حالت نیازی به تشکیل نهادها و سازمان های متعدد جبهه ای و شورایی نخواهیم داشت. بنابراین وقتی این ترکیب با هدف هم افزایی بسته شده است اینکه ما بین دو بخش اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی سیاست گذاری هم وزن کشی کنیم نقض غرض است.

عضو هیات مدیره بنیاد امیدایرانیان با بیان اینکه دو سوم احزاب عضو وزن نیستند، افزود: حزب داریم یک سال از تاسیس آن می گذرد و کمترین سازمان و رده های تشکیلاتی را در سراسر کشور دارد ولی احزاب هم داریم که بیش از ۲۰ سال از آغاز فعالیتشان می گذرد، به همین دلیل در مقاطع گذشته یکی از نگرانی ها این بود که برای رفع این نابرابری، احزاب مورد وزن کشی قرار گیرند.

این فعال اصلاح طلب اضافه کرد: به رغم صحیح بودن منطق وزن کشی، با توجه به فلسفه وجودی شورای عالی سیاست گذاری که انسجام بخشی حداکثری میان اصلاح طلبان بود، از این اقدام پرهیز شد. بنابراین با توجه به فلسفه ترکیبی این شورا، از نظر کارشناسی این تفکیک و طبقه بندی قابل دفاع نیست.

وی ادامه داد: سامانه سرا بنا دارد ما را از روش های سنتی کمتر دموکراتیک و مشارکتی دور کرده و با تکیه به این تکنیک به روشی مشارکتی و دموکراتیک مجهز شویم که مهمترین مرحله انتخابات که نامزدگزینی است از حیث هواداران جریان اصلاحات در حوزه های انتخابیه مختلف قابلیت اقناع کنندگی و دفاع بیشتری داشته باشد.

رسولی گفت: همه اعضای عضو شورای عالی چه موافق و چه مخالف طرح سرا به مصوبه اخیر احترام می گذارند و اتفاقا شورای عالی از نقد دوستان به عنوان فرصتی برای رفع ایراد و اشکال این طرح استفاده خواهد کرد وباید از دوستان منتقد طرح دعوت کنیم در مرحله مراقبت و نظارت مشارکت کنند که ریسک آن را به حداقل ممکن برسانیم.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: پیشنهادی مبنی بر اجرای سامانه سرا به عنوان پایلوت در یکی استان ها روی میز قرار دارد و هنوز جای بحث دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.