بخش هایی از گفتگو با محمدحسین کروبی در ادامه آمده است؛

*{درباره دیدارهای برخی از شخصیت‌های سیاسی با آقای کروبی}:  دیدارهایی که در این زمینه در سال ۹۷ صورت گرفت یک گشایش بود که به خواست نیروهای امنیتی به محصورین پیشنهاد شده بود. آقای کروبی از این پیشنهاد استقبال و برای انجام این دیدارها اعلام آمادگی کردند. پس از آن لیست اسامی را از پدر درخواست کردند. آقای کروبی اعلام کردند که دوست دارند این دیدارها با خانواده شهدا آغاز شود. در نتیجه اکثریت این دیدارها با خانواده شهدا صورت گرفت. با این وجود چند دیدار نیز با افرادی به جز خانواده شهدا صورت گرفت. مانند آقای ذوالنور، عباس موسوی، دوستی، عباسی‌فر و چند عضو مجمع روحانیون مبارز مانند آقای علیخانی، رحمانی، جمارانی، کیان ارثی... رویکرد دیدارها در سال ۹۷ به‌صورتی بود که به‌نظر می‌رسید پس از عید نوروز افزایش پیدا خواهد کرد و چنین قولی نیز داده شده بود. با این وجود پس از سال ۹۸ روش دیگری در پیش گرفته شده و این دیدارها محدود شد البته در حال حاضر دو ماهی است که مجددا دیدارها به‌صورت منظم برقرار شده است.

*کمیته‌ای خارج از وزارت اطلاعات تصمیم گیر اصلی هستند. البته مدت کوتاهی است سیاست‌های کلی در این زمینه تغییر کرده و با اشخاص محدودی که نام بردم به اضافه آقای موسوی بجنوردی دیدارها برقرار شده است.

*درخواست از طرف آقای ذوالنوری به ماموران امنیتی داده شده بود و ایشان تمایل داشتند با پدر دیدار داشته باشند. نکته حائز اهمیت درباره دیدار آقای ذوالنوری این است که آقای کروبی در تمام دیدارها مواضع خود را به‌صورت شفاف بیان می‌کنند، پس از دیدار با آقای ذوالنوری، پدرم به شوخی به من گفتند تصور می‌کنم با بیان مواضعم به ایشان، در مورد مسائل جاری کشور ایشان وقتی از منزل خارج شده‌اند به نهادهای تصمیم‌گیر توصیه کرده‌اند که حصر ایشان حتما برداشته نشود.

*{در پاسخ به این سوال که مگر آقای ذوالنور چه گفته بودند؟}: در این دیدار آقای ذوالنوری دیدگاه‌های خود را مطرح کرده بودند و آقای کروبی هم مواضع خود را به‌صورت شفاف بیان کرده بودند. با این حال به‌نظر می‌رسد سخنان طرفین در نهایت روی یکدیگر تاثیر نمی‌گذارد و تنها یک تجدید دیدار بین دو دوست و همشهری صورت گرفته باشد. البته این دیدار ۱۴ ساعت نبود تقریبا کمتر از سه ساعت بود.

*پدرم خواستند که با اعضای حزب اعتماد ملی دیدار داشته باشند. ولی با درخواست ایشان در این زمینه موافقت نشده و تاکنون هیچ‌کدام از اعضای حزب اعتماد ملی موفق به دیدار نشده‌اند. همچنین درخواست دیدار با بیت امام و خانواده شهیدمطهری را نیز داشته‌اند که مورد موافقت قرار نگرفته است.همچنین پیشنهاد دیدار با بعضی دیگر از دوستانشان از قبیل آقایان عبدا... نوری، غلامحسین کرباسچی و هادی خامنه‌ای و بسیاری دیگر از دوستانشان را مطرح کرده‌اند که مورد موافقت قرار نگرفته است.

*به اینترنت دسترسی ندارند. به همین دلیل خانواده مقالات را برای ایشان تهیه می‌کند و بخش کمی هم از وقت ایشان نیز صرف تماشای تلویزیون می‌شود.

*پدرم معتقد است باید از صندوق‌های رأی به بهترین صورت استفاده کرد و تنها راه همین انتخابات و صندوق رای می‌باشد. اگر مردم با صندوق‌های رأی قهر کنند وضعیت به سود محافظه‌کاران خواهد بود و آنها به اهداف خود نزدیک‌تر خواهند شد. در نتیجه بهتر است که مردم همچنان با استفاده از صندوق‌های رأی به‌دنبال تغییر وضعیت موجود جامعه باشند. نکته دیگر اینکه پدرم با هرگونه اختلاف و تشتت در بین گروه‌های اصلاح‌طلب مخالف هستند و معتقدند اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال۸۴ بزرگترین ضربه را از اختلاف داخلی و چند دستگی خوردند و پیامدهای آن را نیز مشاهده کردند. همیشه انتخابات سال ۸۴ را مثال می‌زنند. متاسفانه در آن انتخابات رئیس دولت اصلاحات چهره‌هایی مانند آقای هاشمی، معین و مهرعلیزاده را وارد مبارزات انتخاباتی کردند در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری ۷۶ به محض مطرح شدن مرحوم حبیبی برای کاندیداتوری، ایشان به پدرم گفته بود شکست ما حتمی است و بخواهید که مرحوم حبیبی کناره گیری کند ولی در سال ۸۴ همه را تشویق به کاندیداتوری کردند. در نهایت دیدیم چه شد که تا زمان زیادی مسائل روال عادی را در پیش نخواهند گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.