فرماندهی عملیات امنیت بغداد عصر دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرده بود که مقررات منع آمد و شد با هدف حفاظت از تظاهرکنندگان مسالمت آمیز در پایتخت از ساعت ۱۲ شب تا ۶ بامداد روز بعد ادامه دارد و اجرای این مقررات تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

با این حال برخی فعالان در شبکه های اجتماعی که از روز نخست دعوت به مقابله با اقدامات دولت و نیروی امنیتی و تداوم اعتراضات تا سقوط دولت یا نظام کرده اند، از مردم خواستند برای شکستن اعتبار این مقررات،  در خانه های خود نمانده و به تظاهرات خود ادامه دهند اما برخلاف این ادعاها، اکثریت معترضان به آن پایبندی نشان داده و به همین دلیل عموم پایتخت و میدان تحریر شب گذشته، ساعات آرامی را پشت سرگذاشت.

همین کاربران با انتشار تصاویری مدعی شده اند که معترضان مقررات منع آمد و شد را نادیده گرفتند و با حضور در  برخی مناطق بغداد، اقدام به روشن کردن شمع و رقص و پایکوبی کرده اند. 

بغداد صبح امروز نیز تاکنون نسبتا آرام  بوده است و تظاهرات مسالمت آمیز در میدان تحریر از بامداد امروز بعد از پایان مقررات منع تردد از سرگرفته شده و همانند دیروز، تعداد قابل توجهی از دانش آموزان و دانشجویان با تعطیلی کلاس های درس خود به صفوف تظاهرکنندگان پیوستند.

تظاهرات در میدان تحریر در مقایسه با روزهای گذشته تا لحظه ارسال این خبر آرام است و شلیک گازهای اشک آور و بمب های صوتی بندرت شنیده می شود.

با این حال اخبار نگران کننده از ادامه تظاهرات با حواشی خشونت بار در برخی شهرها و استان ها از  جمله کربلا، واسط و ... همچنان به گوش می رسد. 

پارلمان عراق از دیروز دوشنبه مجموعه ای از مطالبات تظاهرکنندگان را به عنوان مصوبات قانونی در چارچوب بسته های اصلاحی کشور تصویب کرد.

رییس پارلمان اعلام کرده است که جلسات پارلمان تا تصویب قانونی همه مطالبات تظاهرکنندگان و برآورده کردن انتظارات آنها در انعقاد دائمی است و قرار است که امروز سه شنبه مصوبات جدیدی در چارچوب خواسته های تظاهرکنندگان به تصویب برسد.

به رغم اینکه این مصوبات باعث خرسندی بسیاری از افکار عمومی شده اما همچنان برخی معتقدند که پارلمان باید مصوبات بیشتری را تصویب کند.

یک عده نیز همچنان شعار براندازی نظام سیاسی سر می دهند و به هیچ یک از مصوبات پارلمانی و بسته های اجرایی دولت اعتقادی ندارند و مخالفانی که شب گذشته مردم را به خیابان برای شکستن مقررات منع تردد فرا می خواندند از این دسته هستند.

به باور برخی ناظران، تظاهرات های عراق فاقد یک نگرش و رویکرد منسجم است بلکه از مجموعه ای از نگرش ها و دیدگاه ها با گرایش های مختلف سیاسی است که بخشی از آن معتقد به تظاهرات مسالمت آمیز و در چارچوب قانون دارد و عده ای نیز معتقد به تخریب و اعمال خشونت و نافرمانی مدنی و از کارانداختن دولت با هدف براندازی کل نظام است.

این ناظران، جریان های تندرو داخل تظاهرات ها در عراق را مرتبط با خارج و جریان های خشنی مانند حزب منحله بعث و گروه های افراط گرا می دانند که در چارچوب سیاست های پاره ای کشورهای خارجی از جمله آمریکا و سعودی عمل می کنند و درصدد ایجاد بی نظمی و نارآمی در لوای تظاهرات اجتماعی با هدف نهایی سرنگونی نظام و روند سیاسی جاری در عراق هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.