احمد محمدی‌فر در گفت‌وگو با «ایسنا» همچنین گفت که امکان تردد زائران از مرز خسروی وجود ندارد. او با بیان اینکه با افزایش هفت یا هشت برابری زائران نسبت به سال گذشته در مرزها مواجه هستیم، گفت: ولی تردد به‌صورت روان در حال انجام است. روز گذشته ۶۰ هزار زائر از مرز مهران عبور کردند. مسیر حرکت زائران در عراق امن است و تنها مشکل ناآرامی در بغداد است. دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره توصیه سامانه سماح به زائران برای به تعویق انداختن سفر خود به عراق خاطرنشان کرد: این توصیه به دلیل ناآرامی‌های بغداد است البته طبق گزارش‌های رسیده، از دیروز شرایط بغداد در حال آرام شدن است. مشکلی برای تردد زائران از سایر مرزها وجود ندارد. از امروز هم عبور از مرز با برگه تردد امکان‌پذیر است.همچنین استاندار خوزستان نیز دیروز در گفت‌وگویی با «ایرنا» اعلام کرد که هیچ مشکل امنیتی در مرزهای خوزستان وجود ندارد و با تلاش‌ها و هماهنگی‌های صورت‌گرفته با طرف‌های عراقی، زائران در کمال آرامش از مرزها به سمت عتبات عالیات در حال تردد هستند.

توقف سفرهای کاروانی به عراق

از سوی دیگر، مدیرکل عتبات سازمان حج از توقف سفرهای کاروانی به عراق از امروز یکشنبه چهاردهم مهر تا اربعین خبر داد. حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی درباره علت توقف اعزام‌های کاروانی به عراق در گفت‌وگو با «ایسنا» توضیح داد: شرایط پیاده‌روی اربعین طوری است که نمی‌توان خدمات کاملی را به زائران ارائه کرد. خدمات معمولا ناقص است و زائران آن را نمی‌پذیرند، از طرفی حرکت کاروان‌ها در مسیرهای پیاده‌روی دشوار است، برای همین سال‌ها است همزمان با آغاز این مراسم، سفرهای کاروانی متوقف می‌شود.

اطلاعیه اربعینی بانک مرکزی

بانک مرکزی نیز اعلام کرد که به‌منظور رفاه حال زوار محترم، سقف برداشت از خودپردازها از تاریخ ۱۵ تا اواخر مهر ۱۳۹۸ در مسیر راهپیمایی در استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان، روزانه ۵میلیون ریال است. همچنین در این اطلاعیه آمده است که هموطنان عزیز به‌منظور تامین ارز مورد نیاز خود تا سقف ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها می‌توانند با دردست داشتن گذرنامه و کارت ملی به صرافی‌های مجاز یا بانک‌های ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان مراجعه کنند. بانک مرکزی در این اطلاعیه به زائران اربعین توصیه کرده است که ارز مورد نیاز را در استان‌های مبدأ تهیه کنند.

اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با بیوتروریسم

از سوی دیگر روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت عراق گفت: برای سلامت مواد غذایی و کنترل مکان‌های اسکان زائران اربعین حسینی، تیم‌هایی از ایران به عراق اعزام شده‌اند. البته تیم‌های بهداشت محیط وزارت بهداشت، در ایران نیز مواد غذایی و مکان‌های عمومی را کنترل می‌کنند. نمکی در گفت‌وگو با رادیو اربعین، با اشاره به استقرار چهار بیمارستان برای مقابله با بحران‌هایی مانند بیوتروریسم در مرزهای خسروی، چزابه، شلمچه و مهران گفت: در چهار مرز خروجی غرب کشور چهار بیمارستان صحرایی ۵۲ تختخوابی و چند کلینیک سیار مستقر می‌شوند. در کل مسیر زائران تا مرزهای غربی کشور نیز آمبولانس و اتوبوس آمبولانس با فواصل ۱۵ و ۳۰ کیلومتری مستقر می‌شوند و حدود ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس برای مرزهای خروجی زائران اربعین به عراق در نظر گرفته‌ایم. او از استقرار دو فروند بالگرد اورژانس هوایی در هر کدام از مرزهای غربی کشور برای ارائه خدمات به بیماران و مصدومان خبر داد و گفت: دو بیمارستان هوایی (هواپیمای مجهز شده به تجهیزات بیمارستانی) برای پوشش خدمات با تمامی امکانات مورد نیاز از جمله تخت تدارک دیده‌ایم و چهار پایگاه بهداشتی و درمانی نیز در شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین وجود دارد که پزشکان ایرانی در این مجموعه‌ها حضور دارند.

نمکی افزود: ۳۰ دستگاه آمبولانس و هفت دستگاه اتوبوس آمبولانس برای ارائه خدمات به زائران ایرانی در کشور عراق مستقر هستند. همچنین یک بیمارستان مجهز در سه راهی کوت توسط خیریه ثارالله با اتاق عمل، سی تی اسکن، آزمایشگاه و سایر امکانات مورد نیاز استقرار یافته است. درمانگاهی نیز توسط بسیج جامعه پزشکی در صحن حضرت زهرا(س) در نجف پیش‌بینی شده و چند موکب درمانی دیگر در مسیر کربلا و نجف برقرار کرده‌اند. همچنین جمعیت هلال احمر چند درمانگاه را برای ارائه خدمات به زائران ایرانی در عراق راه‌اندازی کرده است.