متن  این اطلاعیه بدین شرح است:

نظر به انتشار اخبار غیر دقیق درخصوص جلسه انتخابات تعیین نماینده دبیران‌کل احزاب در کمیسیون‌ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، نکات ذیل شامل گزارش دقیق روند برگزاری انتخابات و تصمیم نهائی هیأت نظارت در خصوص انتخابات، جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی فعالان سیاسی و اصحاب رسانه ارائه می‌شود :‌

۱-بموجب تبصره ۳ ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، یک نفر از دبیران‌کل احزاب ملی و یک نفر از دبیران کل احزاب استانی جهت عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، انتخاب می‌شوند.

۲-دستورالعمل انتخاب دو نماینده یاد شده ( یک نفر نماینده دبیران کل احزاب ملی و یک نفر نماینده دبیران کل احزاب استانی) در بهمن ماه سال ۹۵ از سوی کمیسیون ماده ۱۰ تدوین و بموجب قانون با تصویب وزیر کشور ابلاغ شده است.

۳-در اجرای دستورالعمل یاد شده،‌ مراحل مختلف قانونی برای تعیین دو نماینده دبیران کل احزاب، پیگیری و جلسه انتخابات برای روز پنج شنبه مورخ ۲ اسفندماه ۹۸ اعلام گردیده است.

۴-با توجه به اینکه براساس آخرین قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی ، ۸۳ حزب در سطح ملی دارای مجوز فعالیت می باشند، طبق دستورالعمل، حدنصاب رسمیت جلسه انتخابات، دو سوم کل احزاب؛ معادل ۵۶ نفر است و جلسه روز پنج‌شنبه با حضور۶۰ نفر از دبیران کل ، آغاز به کار نمود.

۵-طبق دستورالعمل، در آغاز جلسه، هیأت رئیسه سنی انتخاب شده و سپس، هیأت رئیسه دائمی ، براساس دستورالعمل و با رای حاضرین انتخاب گردیدند. پس از استقرار هیأت رئیسه، این هیأت، مسؤولیت برگزاری جلسه و اجرای انتخابات را بر عهده دارد و وزارت کشور در این زمینه مسؤولیتی بر عهده نداشته است.

۶-همچنین طبق دستورالعمل، هیأت سه نفره‌ای شامل ۲ نفر از اعضای کمیسیون ماده ۱۰ به انتخاب این کمیسیون و دبیر کمیسیون ماده ۱۰، وظیفه نظارت بر انتخابات نماینده احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ را برعهده دارد.

۷-در جلسه روز پنج‌شنبه مورخ ۲ آبان ماه که با حضور ۶۰ نفر از دبیران کل احزاب برگزار شد، پس از استقرار هیأت رئیسه دائمی در جایگاه،‌ جلسه وارد دستورکار انتخابات شده و از ۱۷ نفر نامزد اولیه انتخابات به عنوان نماینده دبیران‌کل احزاب ملی، در گفتگوهای داخلی بین دبیران کل، ۴ نفر آماده رقابت نهایی شدند.

۸-با توجه به تصریح ماده ۷ دستورالعمل انتخابات نماینده احزاب در کمیسیون ماده ۱۰، سمت دبیرکل حزب قائم به شخص بوده و قابل توکیل به غیر نمی‌باشد و دبیران‌کل باید شخصاً در انتخابات شرکت نمایند. بر همین اساس در تمامی دعوتنامه‌ها و حتی پیامک‌های ارسال شده برای این جلسه، موضوع حضور شخص دبیرکل مورد تأکید قرار گرفته است. لکن در آخرین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ جهت افزایش مشارکت و حضور تمامی احزاب در جلسه انتخابات ، در خصوص عدم امکان چهار نفر از دبیران کل احزاب که مانع قانونی جهت حضور داشته اند ، تصمیم گرفته شد که قائم مقام دبیر کل در جلسه شرکت نماید . البته این نظریه جنبه مشورتی داشته و تصمیم گیری نهایی بعهده هیات رئیسه دائمی خواهد بود .

۹-در جلسه روز پنجشنبه ۲ آبان ماه نیز، هیأت رئیسه جلسه، علیرغم درخواست برخی از احزاب و علیرغم نظر توصیه ای مثبت و مشورتی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان، بر اجرای تصریح قانونی یادشده ناظر بر ضرورت حضور شخص دبیرکل تأکید می‌کند و انتخابات را برگزار می‌نماید.

۱۰-با توجه به اینکه طبق ماده ۹ دستورالعمل، داوطلبان عضویت در کمیسیون با نصف بعلاوه یک رأی از مجموع دبیران کل حاضر در جلسه انتخاب می‌شوند و در این انتخابات هیچ یک از چهار داوطلب ‌نهایی حدنصاب ۳۱ رأی را بدست نیاورده اند، لذا طبق دستورالعمل ، انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود و مرحله‌دوم بایستی در همان جلسه برگزار گردد تا حائز اکثریت نسبی به عنوان نماینده منتخب برگزیده شود.

۱۱-با این وجود و علیرغم مجوز قانونی و تذکر هیات نظارت، برای ادامه رأی گیری در مرحله دوم، بنا به تصمیم هیات رئیسه، تنفس یک هفته‌ای برای برگزاری مرحله دوم انتخابات اعلام می‌گردد .

۱۲ - موضوع در جلسه هیأت نظارت بر انتخابات مطرح و پس از بحث و بررسی کامل روند برگزاری جلسه انتخابات و با توجه به اینکه اعلام تنفس یک هفته ای در دستورالعمل ذکر نگردیده و می بایست انتخابات مرحله دوم در همان جلسه برگزار گردد ، لذا نتایج انتخابات و تصمیم هیات رئیسه را قابل پذیرش ندانسته و اعلام می گردد بر اساس دستورالعمل باید انتخابات طی بیست روز آینده و در زمانی که متعاقبا با تصمیم هیات نظارت تعیین می گردد برگزار شود.

۱۳ - در خصوص انتخاب نماینده دبیران کل احزاب استانی نیز بر اساس برنامه زمانبندی اعلام شده ، انتخابات راس ساعت مقرر در نوبت عصر روز پنجشنبه دوم آبانماه برگزار گردید . لذا با توجه به عدم نصاب قانونی جهت رسمیت جلسه ، انتخابات مذکور نیز در دور دوم طی بیست روز آینده برگزار خواهد شد.

هیأت نظارت بر انتخابات نماینده دبیران‌کل احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ قانون  نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.