با فعال شدن جامعه روحانیت مبارز و پذیرش نقش محوری این تشکل روحانی در میان اصولگرایان به نظر می‌رسد که امیدها برای برخواستن دود سفید از اردوگاه اصولگرایی دوباره زنده شده است. احیای شیخوخیت از دست رفته اصولگریان با حضور جامعه روحانیت مبارز و فعالیت همزمان شورای وحدت، حتی جبهه پایداری را به تکاپو انداخته تا پرچم سفید را بالا بگیرد و برای پیوستن به ائتلاف اصولگرایان و دادن لیست مشترک روی خوش نشان داد.

درباره وضعیت اردوگاه اصولگرایان و تحولات اخیر آن با حمیدرضا ترقی از اعضای حزب موتلفه اسلامی گفتگو کردیم و درباره نقش جامعه روحانیت، پیوستن جبهه پایداری و حضور احمدی‌نژاد در شورای وحدت پرسیدیم.

مشروح گفتگو با حمیدرضا ترقی را در ادامه بخوانید:

آقای ترقی! در چند وقت اخیر شاهد بودیم که پالس‌های مثبتی از جلسات اصولگرایان بیرون می‌آید، این اتفاقات چقدر برون‌داد واقعی این نشست‌ها است و چه میزان تلاش برای گرا ندادن به جناح مقابل و اصلاح‌طلبان است؟

تحلیل‌های درون گروهی اصولگرایان امروز به یکدیگر بسیار نزدیک شده است و کاملا متوجه هستند که اگر در شرایط کنونی همگرایی کافی را نداشته باشند، چه مشکلاتی برای کشور پدید می‌آید. بنابراین به نظر می‌رسد که این نزدیکی و انسجام ناشی از تحلیل مشترکی است که در میان مجموعه اصولگرایان در خصوص شرایط کنونی کشور و مشکلاتی که دارند پدید آمده است.

به نظر می‌رسد که اختلافات بر سر نقش جامعه روحانیت نیز تا حد زیادی کنار رفته است و اصولگرایان نقش محوری جامعه روحانیت را پذیرفته‌اند. شما این تغییر رفتار اصولگرایان را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

طبیعی است که اصولگرایان از ابتدا بر اساس مبانی فکری و سیاسی شان سعی کرده‌اند تا با هماهنگی روحانیت حرکتشان را دنبال کنند و در عرصه سیاسی پشتیبانی روحانیت را حفظ کنند. در این دوره هم با وجود اختلاف نظرهایی که وجود داشت، بر اثر تعاملاتی که صورت گرفت، این مسئله درک شد و این ارتباط تنگاتنگ‌تر می‌شود.

جامعه روحانیت مدعی نقش محوری اصولگریان نیست

یعنی همه اصولگراها نقش محوری جامعه روحانیت را پذیرفته‌اند؟

البته جامعه روحانیت خودش مدعی نقش محوری نیست و بیشتر می‌خواهند نقش داوری و نظارت را داشته باشند و به مصادیق ورود پیدا نکنند. ولی همین مقدار هم برای اصولگرایان مطلوب است.

داوری جامعه روحانیت نقش مهمی در تفاهم بین جریان نوگرا و سنتی اصولگرا دارد

این نقش داوری و نظارت به اصولگرایان برای رسیدن به وحدت کمک کرده است؟

بله، طبیعتا میان جریان نوگرا و سنتی اصولگرایان، این نوع داوری و نظارت می‌تواند نقش مهمی در تفاهم داشته باشد.

شورای وحدت وارد تعیین مصادیق می‌شود نه جامعه روحانیت

شما اشاره کردید که جامعه روحانیت به تعیین مصادیق وارد نمی‌شود، تعیین مصادیق برعهده چه جمعی خواهد بود؟ آیا شورای وحدت این مسئولیت را برعهده دارد؟

بله. شورای وحدت مصادیق را بر اساس شاخص‌هایی که در نظر دارد، نهایی می‌کند.

زمانی که شورای وحدت تشکیل شد، به برخی از جریان‌ها و حتی چهره های اصولگرا نگاه منفی داشت و این جریان‌ها در شورای وحدت حضور نداشتند، اما حالا گویا این نگاه هم تعدیل شده است. به نظر شما شورای وحدت برای تشکیل ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان موفق خواهد بود و می‌تواند همه اصولگریان را زیر یک چتر جمع کند؟

استراتژی اصولگرایان از ابتدا مبتنی بر وحدت حداکثری و ائتلاف بزرگ بود و تلاش کرده‌اند در همان مسیر حرکت کنند، اما برخی گروه‌ها هماهنگی‌شان سریع بود و برخی هم نیاز به تعامل بیشتر داشتند. بنابراین اصل استراتژی این است که هیچ گروهی از مجموعه اصولگرایان بیرون از شورای وحدت نمانند و همه زیر این چتر قرار بگیرند و نظراتشان را بیان و در تصمیم گیری نهایی مشارکت داشته باشند.

با پایداری به نتایج خوبی رسیده‌ایم اما...

جبهه پایداری جزء گروه‌هایی بود که به وحدت شکنی معروف شده بود، اما اخیرا گویا این جبهه هم، به سمت شورای وحدت و به خصوص جامعه روحانیت رفتند و جلساتی داشتند، به نظر شما این امید وجود دارد که اصولگرایان بتوانند حتی جبهه پایداری را کنار خودشان داشته باشند؟

قطعا همینطور است. جبهه پایداری به دنبال اختلاف نبود و نقطه نظراتی وجود دارد که این نظرات با تحلیل‌های اعضای شورای وحدت همخوانی نداشت یا مورد پذیرش نبود. کاملا مشخص است که این مباحث در راستای اختلاف‌افکنی نیست، بلکه بحث بر سر شاخص محوری است. تاکید بر این است که به سمت افراد انقلابی حرکت کنیم و از مصالحه و کوتاهی از اصول پرهیز شود. بنابراین همانطور که اصلاح‌طلب‌ها این دوره می‌گویند تنها از اصلاح طلبان با دوز بالا حمایت می‌کنند، در میان اصولگرایان هم چنین ذهنیتی هست که اگر ما اصولگرایان با دوز پایین انتخاب کنیم، آنها عملکردشان در دوران مسئولیت تضمین شده نیست. با توجه به این توضیحات باید بگویم که در حال رسیدن به نتیجه خوبی هستیم.

هم جبهه پایداری، هم اصولگرایان بهم نزدیک شده‌اند

در واقع شورای وحدت به جبهه پایداری نزدیک شده است یا جبهه پایداری به شورای وحدت؟

چنین اتفاقی نیازمند این بود که طرفین از خواسته‌های صد در صدی‌شان عبور کنند، بنابراین باید گفت که هر دو به هم نزدیک شدند.

قرار نیست یک دیدگاه بر کل جریان وحدت حاکم باشد

درباره جبهه پایداری سوالم را صریح‌تر بیان کنم. جبهه پایداری به اصولگرایانی مانند آقای باهنر انتقاد داشتند و آنها را به اصطلاح خودشان انقلابی نمی‌دانستند. در حال حاضر موضع جبهه پایداری و شورای وحدت نسبت به این افراد چگونه است؟

بحث در مورد اینکه این نوع افراد در جمع تصمیم گیری باشند، کسی بحثی ندارد، اما اینکه نظر آنها غالب باشد، گمان نکنم مجموعه چنین چیزی را قبول داشته باشد. به عنوان یک نظر در یک مجموعه ۴۰ نفر، این دیدگاه‌ها مشکلی را ایجاد نمی‌کند که نگران باشیم. بنابراین وقتی تصمیم نهایی را همه بپذیرند، این نتیجه، نتیجه پخته‌تر خواهد شد. بنابراین حساسیت به این معنا نیست که این افراد در مجموعه تصمیم‌گیری نباشند، بلکه نظر بر این است که این دیدگاه‌ها حاکم بر کل جریان وحدت نباشد و در حال حاضر اینگونه نیست.

اصلاح‌طلبان نباید متوجه برنامه‌ریزی‌های اصولگرایان بشوند

بحث دیگری هم که در مورد شورای وحدت وجود دارد این است که چرا در رابطه با فعالیت‌های این شورا درست اطلاع‌رسانی نمی‌شود؟ این اتفاق به این دلیل است که هنوز به سازوکار مشخصی نرسیده‌اند یا بنای سکوت انتخاباتی دارند تا دستشان در برابر رقیب رو نشود؟

همه این موارد در این رفتار دخیل است. اولا فضای کشور، فضای انتخاباتی نیست. زمان انتخابات طبیعتا مطابق با قانون باید حرکت کرد و تا آن زمان نیازی به اینکه شیوه کار و مسائل دیگر مطرح شود، وجود ندارد. سعی کرده‌ایم تا فضای کشور قبل از موعد مقرر انتخاباتی نشود، دوم اینکه رقیب هم متوجه برنامه ریزی های ما برای انتخابات نشود و از سوی دیگر یک سری کارها به صورت زیربنایی باید انجام شود تا اطمینان کامل از این اجرای این شیوه، حاصل شود.

احمدی‌نژاد نماینده‌ای در شورای وحدت ندارد

اصلاح طلبان اخیرا روی این نکته تاکید می‌کنند که طیف آقای احمدی‌نژاد در جریان شورای وحدت و در میان اصولگرایان حضور دارد، مثلا به حضور آقای زریبافان اشاره می‌کنند. آیا آقای احمدی‌نژاد نماینده‌ یا فعالیتی در شورای وحدت دارد؟

من تا به حال نشنیده‌ام که فردی در مجموعه، طرفدار یا به نمایندگی از جانب آقای احمدی نژاد باشد، حتی آقای زریبافان هم ادعا ندارد که طرفدار احمدی نژاد است. ایشان نیروهایی که در آن زمان انتخابات برای آقای احمدی نژاد کار می‌کردند را سازماندهی کردند.

یعنی جدای از احمدی نژاد هستند؟

بله.

احمدی‌نژاد شاخص‌های حضور در شورای وحدت را ندارد

اگر آقای احمدی نژاد تمایل داشته باشد که نماینده‌ای در شورای وحدت داشته باشد، واکنش اصولگرایان چگونه خواهند بود؟

من فکر می‌کنم یکی سری شاخص‌ها برای همراهی و عضویت در شورای وحدت وجود دارد که این شاخص‌ها الان در آقای احمدی‌نژاد نیست که بتوانند براساس این شاخص‌ها همراهی را داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.