حجت الاسلام محمد حسن رحیمیان شامگاه چهارشنبه در همایش «مجتهدشهید سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی» که با حضور آیت الله مصباح یزدی، آیت الله اراکی، حجت الاسلام سید حمید روحانی و جمعی از فضلا و علما و... در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: امام راحل صفاتی جمله نور بصر و مهجه قلب را در خصوص مرحوم آقا مصطفی خمینی بیان می‌کرد.

وی افزود: سفرها فرصت خوبی برای شناخت انسان‌ها از یکدیگر است؛ در زیارت کربلا و زیارت‌های مخصوصه توفیق داشتیم خدمت ایشان باشیم؛ در این سفرها اخلاص و معنویت ایشان هویدا بود؛ گریه‌ها و اشک‌های فراوان ایشان در هنگام دعای توسل و زیارت امام حسین(ع) را هیچگاه از یاد نمی‌برم.

وی عنوان کرد: وزن ایشان زیاد بود و در تابستان نیز به رغم عرق سوز شدن و... با مشقت این مسیر را طی می‌کرد و هیچگاه در حین مسیر سوار وسیله نقلیه نمی‌شد و با همان سختی و مشقت راه را تا آخر ادامه می‌داد.

زندگی شهید مصطفی خمینی با همان شهریه‌ای که طلاب دیگر دریافت می‌کردند می‌گذشت

حجت الاسلام رحیمیان گفت: ویژگی دیگر ایشان، ساده زیستی ایشان بود؛ ایشان در نجف همانند دیگر طلاب مستأجر بود و زندگی ایشان با همان شهریه‌ای که طلاب دیگر دریافت می‌کردند می‌گذشت؛ ایشان آقازاده بود و خودشان نیز آقا بودند و همسرشان نیز آقازاده بودند ولی زندگی بسیار ساده‌ای داشتند.

وی بیان کرد: در آغاز نهضت در سال ۴۲ که خانه ایشان در بن بست مدرسه حجتیه قرارداشت، محل تکثیر اعلامیه‌های امام راحل بود؛ اولین بار برای گرفتن اعلامیه‌های حضرت امام به خانه ایشان مراجعت کردم.

تولیت مسجد جمکران افزود: ایشان از همان اول طلبگی و ازدواج مستأجر بودند و به همین دلیل ارث و میراث خاصی از خود بجای نگذاشتند؛ مرحوم حجت الاسلام حاج احمد آقا نیز چنین بود و علی رغم اینکه این دو امکان دسترسی‌های خاص به امکانات را داشتند ولی هرگز به دنبال مالک شدن یک خانه محقر نیز نبودند.

وی تصریح کرد: حاج آقا مصطفی در ارتباط با نهضت امام(ره) نه به عنوان یک فرزند، بلکه به عنوان یک سرباز تا آخرین لحظات عمر، همراه امام بود و ایفای نقش می‌کرد؛ ایشان یک مجتهد مسلم بود ولی در ارتباط با ولی فقیه زمان خود، پیرو محض او بود؛ جز پیگیری راه و نهضت امام، راه دیگری را نپیمود.

حجت الاسلام رحیمیان عنوان کرد: ایشان از اولین روزهای نهضت که خانه شان محل تکثیر اعلامیه‌های امام بود تا دستگیری و زندانی شدن و بعد از آن بسیار فعال بود؛ نقش فعال حاج آقا مصطفی در اقدامات پس از دستگیری امام راحل که حبس ایشان به حصر مبدل شد و همچنین جلوگیری از محاکمه صحرایی و.. فراموش نشدنی است.

وی گفت: ایشان از مادیات و شهرت و هرچه به مادیات مرتبط بود، همچون امام مبری بود و امروز می توانیم ایشان را به عنوان الگو بشناسیم و آنهایی که مدعی مرجعیت هستند و برای مرجعیت و شهرت طلبی و آقازادگی بازی نیز دست به هرکاری می زنند باید از امام و حاج آقا مصطفی الگو بگیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.