حشمت‌الله فلاحت پیشه، درباره آخرین تصمیم گروه ویژه اقدام مالی موسوم به (FATF) گفت: نتیجه نشست (FATF) در خصوص ایران قابل پیش‌بینی بود. باید گفت بر اساس عرف مراودات کشورها مشخص بود که نمی‌تواند ایران را در فهرست کشورهای غیر همکار و یا لیست سیاه قرار دهد اما طبیعی بود که اقدام سیاسی صورت گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس همان عرفی که گفتم نباید بیانیه تندی علیه ایران صادر می‌شد اما اصل بیانیه نشان می‌دهد که یک اقدام سیاسی علیه ما انجام شده است. 

وی تاکید کرد: جریان سیاسی مخالف ایران در (FATF) در حال قدرتمندتر شدن است و این جریان کاملا با سیاست‌های آمریکا مرتبط است؛ کما اینکه در یک اقدام بی‌سابقه هفته پیش وزیر امور خارجه آمریکا مسائل مربوط به (FATF) را مطرح و سعی کرد آن را سیاسی جلوه دهد. 

نماینده مردم اسلام آباد غرب ادامه داد:‌ بنابراین در یک چنین شرایطی ما باید ضمن رعایت مقتضیات امنیت ملی خودمان بهانه‌زدایی انجام دهیم مانند همان مجموعه اصلاحاتی که جمهوری اسلامی در قالب قوانین داخلی انجام داد و از سوی دولت هم ابلاغ شد و معتقدم این اصلاحات به حدی بود که مانع تیره شدن روابط ما با مجموعه (FATF) شود. در کنار تمامی تلاش‌هایی که ایران انجام داد فشارهایی سیاسی که وجود داشت منجر شد که نوعی ضرب الاجل برای ما مطرح شود که در کنارش (پالرمو و CFT) را هم مطرح کردند.

فلاحت پیشه درخصوص سرنوشت (پالرمو و CFT) بیان کرد: معتقدم جریان‌هایی که به دنبال تصویب (پالرمو و CFT) در ایران بودند قید و شرط‌هایی را مطرح کردند که به نفع ما بود و به خاطر تحولات سیاسی شکل گرفته در قبال جمهوری اسلامی تا حدی تفاوت قائل شویم اما تحریم‌های تازه و رفتارهای خنثی اروپا مخصوصا در مناسبات  (FATF) باعث شد یک بی تفاوتی شکل بگیرد. ما می توانیم ضمن توجه به ملاحظات سیاسی با یکسری دلایل فنی بهانه زدایی انجام دهیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: تکلیف پالرمو با CFT متفاوت است. باید گفت پالرمو یک قانون تائید شده در قالب سلسه مراتب قانونی و قانون‌گذاری کشور است. 

وی ادامه داد:‌ در خصوص پالرمو عملا اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس برطرف شد تا این که هیأت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام یکسری ایرادات را بر اساس سیاست‌های کلی مطرح و به شورای نگهبان داد که این شورا هم وارد بررسی محتویات ایراداتی نشد زیرا از نظرش این هیأت عالی وجاهت قانونی  ندارد که دخالت کند. 

نماینده مردم اسلام آباد غرب ادامه داد: همین دخالت‌ها باعث شد در داخل مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی از اعضا ابزار نارضایتی داشته باشند و مطرح کنند که چرا روند قانون‌گذاری را با اخلال مواجه کرده‌اند.  اما CFT بحث جدایی دارد که با ایرادات جدی از سوی شورای نگهبان مواجه شده است و تکلیفش هم در آینده نزدیک مشخص نخواهد شد. معتقدم هنگامی که ما روند قانونی خودمان را شبیه قانون اصلی در خصوص پالرمو تغییر دادیم بدون تاثیر پذیری از فشارهای خارجی بهانه‌زدایی را انجام دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: بانک‌های دنیا به دلیل این که در تحریم قرار داریم ترس دارند که با ما وارد مراودات شوند و تنها تعداد محدودی از بانک‌های کشورهای دوست مانند روسیه، ترکیه، هندوستان و چین هستند که عملیات بانکی انجام می‌دهند که هیأت مدیره‌هایشان به دنبال بهانه هستند که این مراودات را قطع کنند. بنابراین لازم است بهانه را از دست کسانی که سعی دارند رفتارهای سیاسی در قبال ما داشته باشند، بگیریم .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.