مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره کناره‌گیری نتانیاهو و واگذاری تشکیل کابینه به رقیبش "بنی گانتس" رهبر حزب آبی- سفید گفت: این دومین و یا سومین بار است که طی شش ماه اخیر نتانیاهو قادر نبوده که ائتلافی را تشکیل داده و دولت خود را همچنان پایدار نگه دارد.

وی تصریح کرد: اگر شش ماه قبل را در نظر بگیریم، دو انتخابات برگزار شده که در هر مرحله نتانیاهو مامور تشکیل کابینه شده و نتوانسته ائتلافی را تشکیل دهد، در واقع می‌توان گفت از دی ماه گذشته رژیم صهیونیستی دولت مستقری ندارد.

این کارشناس مسائل فلسطین یادآور شد: از زمانی که اسرائیلی‌ها عملیاتی را در نوار غزه با عنوان ربایش شروع کردند و نتیجه عکس داد، لیبرمن رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" از ائتلاف با نتانیاهو به خاطر ناتوانی وی برای پاسخ دادن به مقاومت در غزه خارج شد که در پی آن دولت و کابینه از نصاب افتاد و نهایتا نتانیاهو مجبور شد تا به سمت انتخابات زود هنگام برود.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین افزود:‌ در واقع انتخاباتی که قرار بود در ماه نوامبر برگزار شود، به دلیل ناتوانی نتانیاهو در پاسخ به گروه‌های مقاومت در غزه و همچنین خروج لیبرمن از کابینه زودهنگام و در اردیبهشت ماه برگزار شد و حزب نتانیاهو یعنی حزب لیکود نتوانست اکثریت آراء را به دست آورد در نتیجه به ناچار باید ائتلاف حکومتی را با حزب آبی –سفید تشکیل می‌داد که در آن‌جا هم موفق نشد.

شکیبایی ادامه داد:‌ بنابراین پس از عدم موفقیت در برگزاری این انتخابات مجبور شد کنست را منحل کند تا بتوانند انتخابات دیگری ترتیب دهند که در ۱۷ سپتامبر این انتخابات برگزار شد اما باز هم نتوانست رأی لازم را به دست بیاورد و به ناچار به دنبال ائتلاف بود و تلاش کرد حزب رقیبش را برای ائتلاف متقاعد کند اما پس از پایان مهلت مقرر وقتی دید امکان ائتلاف وجود ندارد، مجبور شد این ماموریت را واگذار کند.

وی همچنین بیان کرد: وقتی ریشه ناتوانی نتانیاهو را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد که در تاریخ ۷۰ ساله رژیم صهیونیستی نادر است. ریشه این اتفاقات را باید در مقاومت و ایستادگی گروه‌های جهادی در درون فلسطین ریشه‌یابی کرد. ضمن این که قریب یک دهه است تمام اتفاقاتی که در درون رژیم صهیونیستی می‌افتد، متاثر از ایستادگی جریان مقاومت مردم فلسطین و شهادت و انتفاضه فلسطینی‌ها است و این نشان می‌دهد نسلی که روی کار آمده اعتقاد راسخ دارد که می‌تواند اشغالگری را در درون سرزمین فلسطین به نوعی پایان دهد.

این کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به آینده وضعیت سیاسی در رژیم صهیونیستی اظهار کرد: ممکن است بسیاری سوال کنند که بنی گانتس آیا امکان تشکیل دولت ائتلافی را دارد یا خیر؟ که در پاسخ باید گفت همان‌طور که نتانیاهو قادر نشد ائتلاف انجام دهد، بنی گانتس هم این امکان را ندارد. البته مشکل نتانیاهو این بود که اولا فهرست عربی که در انتخابات پیروز شده بود را نتوانست با خودش همراه کند علاوه بر لبیرمن و حزب اسرائیل خانه ما که نتوانست آن‌ها را هم متقاعد کند و در نهایت مجبور شد به سمت بنی گانتس برود.

وی اظهار کرد: در واقع گانتس هم همین مشکلات نتانیاهو را دارد یعنی اینگونه نیست که بتواند ائتلاف تشکیل دهد، زیرا اگر بخواهند ائتلافی تشکیل دهند یا باید نتانیاهو یا لیبرمن را متقاعد کنند یا فهرست ائتلاف عربی را متقاعد کند. اگر قرار بود نتانیاهو را متقاعد کنند اساسا بنی گانتس اجازه نمی‌دهد که در ائتلاف حکومتی نتانیاهو نخست وزیر باشد.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین ادامه داد: طرف بعدی ائتلاف عربی است که گانتس در صورتی می‌تواند ائتلاف تشکیل دهد که ائتلاف عربی و حزب لیبرمن با هم موافقت کنند تا در کابینه گانتس شرکت کنند که این مساله هم شدنی نیست. دلیلش این است که اساسا لیبرمن با فهرست ائتلاف عربی مخالف بوده و معتقد است آن‌ها از گروه‌های فلسطینی حمایت می‌کنند، در این جهت باز ائتلاف این دو با گانتس شدنی نیست.

شکیبایی خاطرنشان کرد: بنابراین بعید است که بتوانند با یکدیگر ائتلاف کنند زیرا بنی گانتس تنها ۲۸ روز فرصت دارد و لذا تنها یک راه می‌ماند که به سمت برگزاری انتخابات سوم که مطلوب نتانیاهو است بروند از آن جایی که نتانیاهو نیز درگیر چند پرونده فساد است تلاش می کند تا زمان خریداری کند و اکنون بهترین گزینه برای او برگزاری انتخابات سوم است.

وی در پایان گفت: تا مارس ۲۰۲۰ که انتخابات سوم برگزار شود نتانیاهو شش ماه فرصت دارد که از تعقیب قضایی فرار کند و تنها چیزی که اکنون می‌شود گفت این است که ائتلاف به نتیجه نمی‌رسد، انتخابات سوم برگزار می شود ممکن است بتواند منافع نتانیاهو را مرتفع کند اما پیامدهایی را برای رژیم صهیونیستی در تمام عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.