این گام در پی آن برداشته شد که بنیامین نتانیاهو، از ماموریت تشکیل دولت آینده انصراف داد، او نتوانست تعداد کافی نمایندگان کنست را برای پیوستن به ائتلاف دولتی کنار هم جمع کند. این تفویض مجدد دو روز قبل از موعد نهایی برای تشکیل دولت از سوی نتانیاهو صورت گرفت، زیرا فرصت نتانیاهو روز چهارشنبه به اتمام می‌رسید.

این دومین بار طی یک سال و نیم است که نتانیاهو در تشکیل دولت در پی انتخابات سراسری شکست می‌خورد.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد، به رغم شکست نتانیاهو که غیرمنتظره هم نبود اما این شکست به معنای آن است که نتانیاهو برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ از پست نخست وزیری کنار می‌رود و یک سیاستمدار غیر نتانیاهو فرصت تشکیل دولت را می‌یابد.

براساس این گزارش،‌ نتانیاهو در صحفه خود در فیس‌بوک نوشت، او به صورت علنی و صریح برای تشکیل دولت فراگیر متحد که مردم می‌خواستند تلاش کرد در شرایطی اسرائیل شاهد تهدیدات امنیتی است.

کمیته ناظر بر انتخابات پارلمان ماه سپتامبر پیروزی ائتلاف آبی – سفید بنی گانتس را با ۳۳ کرسی در پی آن لیکود با ۳۱ کرسی و لیست مشترک عربی با ۱۳ کرسی را اعلام کرد.

به گزارش بلومبرگ، گانتس نیز به اندازه نتانیاهو با مسیری دشوار روبه‌روست زیرا نتایج انتخابات غیرقطعی بود و اسرائیل را در حالت فلج سیاسی قرار داده است.

سخنگوی حزب آبی – سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، زمان مانور دادن‌ها سرآمده و وقت کار و عمل است.

وی افزود: مصمم به تشکیل دولت وجد لیبرال به رهبری گانتسی هستیم که مردم اسرائیل یک ماه پیش به او رای دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.