سازمان هدفمندسازی یارانه ها در اطلاعیه‌ای در پاسخ به برخی شبهات مطرح شده درباره واریز نشدن یارانه حدود چهار صدم درصد از سرپرستان خانوار (کمتر از ۱۰ هزار نفر) در شهریور ماه مواردی را یادآور شد.

در این اطلاعیه آمده است: ‌هر ماه تعداد اندکی از خانوارها به دلایل مختلفی ناچار به اقدام هایی از جمله تغییر حساب بانکی، تغییر بانک عامل، تغییر سرپرست خانوار یا اعمال جداسازی و تفکیک خانوار به دلیل ثبت رخداد ازدواج، طلاق، معرفی سرپرست جدید به دلیل فوت سرپرست قبلی و غیره می‌شوند.

از آنجایی که فرآیند محاسبه و پرداخت یارانه ها مطابق قانون فرآیندی ماهانه است، تعداد بسیار کمی از ۲۴ میلیون خانوار دریافت‌کننده یارانه نقدی یعنی جمعیتی کمتر از ۱۰ هزار نفر که کمتر از چهار صدم درصد سرپرستان خانوار هستند در زمان محاسبه نهایی و واریز یارانه ماهانه موفق به معرفی شماره حساب معتبر نمی‌شوند که در اصطلاح به آن «رد حساب» می‌گویند که به منزله نبود حساب بانکی معتبر در سامانه رفاهی است و بر این اساس مطابق قانون یارانه آن ماه خاص برای آنها محاسبه و در نتیجه واریز نمی شود.

بدیهی است به محض معرفی شماره حساب بانکی معتبر از سوی این سرپرستان خانوار مجدداً در فهرست پرداخت یارانه قرار خواهند گرفت، اما این امر به معنی واریز یارانه ماه یا ماه هایی که شماره حساب معتبر نداشته‌اند نیست؛ زیرا بر اساس ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده هفت قانون هدفمند کردن یارانه ها، مجوز قانونی برای این موضوع وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اینکه شهریورماه با شناسایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۱۶۰ هزار خانوار که حدود ۷۰۰ هزار نفر از جمع یارانه بگیران حذف شدند، گفته شده بود که یارانه ۹۱ هزار خانوار از دهک های پایین جامعه نیز قطع شده است و یارانه این گروه از افراد مجدد برقرار می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.