رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که کشورش برای حفظ تمامیت ارضی سوریه تلاش می‌کند و به دنبال اشغال دائمی مناطق شمال شرقی این کشور نیست.

رجب طیب اردوغان که پس از پایان نشست طولانی خود با ولادیمیر پوتین در شهر سوچی روسیه با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، ضمن ابراز خرسندی از حضورش در روسیه و مثبت خواندن نتایج دیدارش با پوتین اعلام کرد: «ما امروز صحبت‌های زیادی درباره عملیات چشمه صلح [عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه] داشتیم. من اطلاعات زیادی را درباره این عملیات در اختیار رئیس‌جمهور پوتین قرار دادم. هدف اصلی عملیات این است که از شر گروه‌های ترویستی ی‌پ‌گ و پ‌ک‌ک خلاص شویم و بتوانیم پناهندگان سوری را به خانه‌شان بازگردانیم.»

وی خاطرنشان کرد: «حفظ تمامیت ارضی سوریه چیزی است که ما برای آن تلاش می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم سرزمین دیگران را اشغال کنیم. ما همه گام‌های خود را با دقت برنامه‌ریزی کرده‌ایم. تاکنون ۴۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک سوریه را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرده‌ایم.»

ولادیمیر پوتین نیز در این نشست خبری مشترک اظهار داشت: «ما حق ترکیه برای تأمین امنیت ملی خود را به رسمیت می‌شناسیم و دغدغه‌های این کشور برای مقابله با تروریسم را درک می‌کنیم. اما در عین حال سوریه نیز باید از حضور نیروهای نظامی خارجی رها شود. حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید به رسمیت شناخته شود و ما در این خصوص گفتگوهای مفصلی با ترکیه داشته‌ایم.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «ترکیه در این زمینه رویکرد مشترکی با ما دارد. ترکیه و سوریه باید برای استقرار امنیت و ثبات در مرزهای خود با یکدیگر همکاری کنند و به همین دلیل باید به یکدیگر احترام بگذارند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.