مایک پنس را در این سفر، مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا همراهی می کند.

برخی رسانه های بین المللی هدف از سفر هیات آمریکایی به آنکارا را تلاش برای ایجاد توافقی میان ترکیه و کروه های کرد اعلام کرده اند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته اعلام کرده بود که با پنس دیدار نخواهد کرد و تنها اگر ترامپ به ترکیه بیاید، حاضر به ملاقات با او خواهد بود.

طبق برنامه اعلامی اردوغان با پنس ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی ( ۱۵ به وقت تهران) دیدار خواهد کرد.

ساعتی بعد از اعلام این مطلب فخرالدین التون رییس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که اردوغان با پنس دیدار می کند و شب گذشته نیز ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که هدف اردوغان، دیدار با رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا و هیات همراه وی بود.

یک هیات به ریاست مشاور ملی امنیت آمریکا روز گذشته در آنکارا با برخی مقام های ترکیه دیدارهایی انجام داد.

در مورد محتوی دیدارهای یاد شده جزئیات دقیقی منتشر نشده است ولی ناظران آگاه عملیات نظامی اخیر ترکیه در سوریه و تهدیدهای آمریکا در زمینه انجام تحریم علیه ترکیه را مهمترین رئوس این دیدارها عنوان می کنند.

ترکیه چهارشنبه گذشته یک عملیات گسترده نظامی در شمال سوریه و مجاورت مرزهای خود را آغاز کرد. ترکیه هدف از این عملیات را تاسیس یک منطقه امن در محدوده مرزهای خود با سوریه به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه و از میان برداشتن کریدور تروریسم اعلام کرده است.

عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه با انتقادهای تند جهانی مواجه شده است. احزاب سیاسی ترکیه نیز با توجه به اینکه مسوولین ترکیه هدف این عملیات را مبارزه با گروه پ.ک.ک و تامین امنیت مرزهای ترکیه خوانده اند تاکنون مخالفت جدی با این عملیات نکرده اند.

تنها حزب سیاسی ترکیه که به صراحت با این عملیات مخالفت کرده، حزب دمکراتیک خلقها است، این حزب دارای پایگاه گسترده در نزد کردهای ترکیه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.