اردوغان پیش از این در پارلمان ترکیه گفته بود، به طرح ترامپ درباره ایجاد این منطقه به عمق ۲۰ مایل در شمال سوریه رویکرد مثبتی دارد و امکان گسترش این طرح وجود دارد و در صورت دریافت حمایت مالی می‌تواند این منطقه را ایجاد کند.

رئیس جمهور ترکیه بر ضرورت ایجاد منطقه حائل ضمن رایزنی با همه طرف‌های ذی‌ربط از جمله کشورهای ضامن آتش‌بس در مذاکرات آستانه (ترکیه، روسیه و ایران) تصریح کرد و مشارکت یگان‌های مدافع خلق کرد در این طرح را رد کرد و گفت، اختلاف میان آنکارا و واشنگتن درباره سوریه ناراحت کننده است.

نگرانی ترکیه

درباره اختلاف میان آمریکا و ترکیه درمورد منطقه امن، انس یلمان، پژوهشگر دانشگاهی ترکیه می‌گوید، واشنگتن بدون ارائه جزئیات بیشتر به دنبال ایجاد منطقه امن است در حالی که آنکارا از اینکه این منطقه به محل حمایت از گروه‌های تروریستی بدل شود، نگران است. ترکیه درباره نام این منطقه خواه اسم آن امن باشد یا حائل، مشکلی ندارد مهم ایجاد منطقه در شمال سوریه است تا از طریق آن به حفاظت از غیرنظامیان سوریه و مرزهای خود در برابر هرگونه حملات یگان‌های مدافع خلق کرد به خاک ترکیه بپردازد.

وی که مدیر دفتر بین‌المللی دانشگاه ابن خلدون ترکیه است به الجزیره می‌گوید، هدف از اظهارات مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره ایجاد منطقه امن به جای منطقه حائل ادامه حمایت از حزب کارگران کردستان و شاخه‌های آن در سوریه (یگان‌های مدافع خلق) است که به ترکیه حمله کرده‌اند. تناقض در اظهارات مسؤولان آمریکا و ترامپ مسائل را پیچیده می‌کند و اگر ایالات متحده تصمیم خروج از سوریه را به دنبال حمله اخیر گروه تروریستی داعش به منبج تغییر دهد، فرصت دستیابی به راه‌حل سیاسی پیچیده خواهد شد و فرصت‌ها برای اجرای عملیات نظامی ترکیه در منطقه افزایش خواهد یافت. یلمان احتمال داد ترکیه به دلیل عدم اعتماد به واشنگتن روسیه و ایران را در رایزنی‌ها برای ایجاد منطقه حائل مشارکت دهد.

در سایه اختلاف میان واشنگتن و آنکارا یلمان معتقد است آمریکا به ترکیه؛ هم‌پیمان دیرینه خود در ناتو و معتمدترین شریک خود در خاورمیانه بی‌اعتنایی نخواهد کرد و از طرف دیگر آنکارا خواستار روابط مستحکم با واشنگتن از طریق تحت فشار گذاشتن این کشور برای عدم حمایت از نیروهای تروریستی در منطقه است تا جایی که از تصمیم خروج آمریکا از سوریه به عنوان نقطه عطفی برای پایان دادن به این حمایت استقبال کرد.

تفاهم نگران‌کننده

از سوی دیگر، معن الطلاع، پژوهش‌گر سوری در مرکز مطالعات استراتژیک عمران به شبکه خبری الجزیره گفت، در حالی که ترکیه به دنبال ایجاد این منطقه با هدف برقراری امنیت آن و خروج همه تسلیحات از مرزهاست، واشنگتن تلاش می‌کند چارچوب سیاسی تعیین کرده و امنیت هم‌پیمانان سوری خود را برعهده گرفته و از دستاوردهای آنها محافظت کند. در میان جاه‌طلبی‌ها این منطقه اسیر تفاهم امنیتی نگران کننده باقی خواهد ماند و شاید عرصه‌ای برای اعمال فشار و جذب و احتمال پناه بردن آنکارا به روند آستانه برای تحقق هدف خود باشد.  

وی تصریح کرد، در قوانین بین‌المللی میان کارکرد منطقه امن و حائل تفاوت است اما هر دو مستلزم صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت، اعمال منطقه پرواز ممنوع و استقرار نیروها روی زمین هستند و منطقه حائل در جریان درگیری‌های مسلحانه از طریق توافق میان کشورهای درگیر برای اجرای آتش‌بس ایجاد می‌شود.

این پژوهشگر سوریه‌ای افزود، نشانه‌هایی از بهبودی روابط دوجانبه با توجه به دیدگاه واشنگتن درباره ضرورت توافق با آنکارا پس از خروج از سوریه وجود دارد و این مساله فضای مذاکراتی دقیقی را شاهد خواهد بود؛ فضایی که تشکیل مجدد مناطق خودمختار کردها و مدیریت مشترک امنیتی را دربرمی‌گیرد.

نمایش سوریه محکوم به منطق "تفاهم‌های امنیتی وضعیتی" میان اقدامات بین‌المللی و منطقه‌ای باقی می‌ماند اما این تفاهم‌ها شاهد تحول چشم‌گیر در سطح ترکیه و آمریکا نیست و به گونه‌ای منجر به مدیریت مشترک برخی پرونده‌های موجود در سایه تلاش واشنگتن برای تحویل پایگاه‌های خود به کردهای سوریه پس از خروج خود از این کشور می‌شود در حالی که آنکارا بر برچیدن نهایی پایگاه‌ها یا تحویل آن به نیروهای داخلی سوریه اصرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.