در این بیانیه آمده است:

 

۱- ترکیه عملیات چشمه صلح را به منظور مبارزه علیه PYD/YPG؛ شاخه گروهک تروریستی PKK در سوریه؛ و گروهک تروریستی داعش و فراهم آوردن زمینه بازگشت داوطلبانه پناهجویان سوریه‌ای به وطنشان با ایجاد امنیت در منطقه‌ای در شمال سوریه که PYD/YPG آن را تصرف کرده، انجام می دهد. ترکیه عملیات مذکور را به عنوان کشوری در منطقه که دارای بیشترین جمعیت کرد می باشد آنگونه که ادعا می گردد نه علیه کردها بلکه علیه  PKK  و سازمان‌های تروریستی الحاقی انجام می دهد.

۲- عملیات چشمه صلح درچارچوب مرزهای ترسیمی حقوق بین الملل و در راس آن ماده پنجاه و یکم منشور سازمان ملل متحد که حق دفاع مشروع ترکیه به منظور حفظ امنیت ملی کشورش را تایید نموده و همچنین بر پایه اصل احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه به نحو اطلاع رسانی منظم به سازمان های بین المللی اعم از سازمان ملل و کشورهای مربوطه انجام می پذیرد.

۳- همانند عملیات‌های پیشین در برنامه ریزی و اجرای این عملیات نیز تنها عناصر تروریستی و جان پناه، پناهگاه، مواضع، سلاح، وسایل و لوازم این عناصر هدف قرار گرفته و به منظور پیشگیری از آسیب رسانی به مردم غیر نظامی هرگونه تدبیر لازم اتخاذ شده است. همگان بر حساسیت و دقت ترکیه نسبت به این موضوع در عملیات‌هایی که تا به امروز علیه سازمان‌های تروریستی در سوریه انجام داده، واقفند.

۴- ترکیه در نتیجه عملیات‌هایی که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ انجام داد مساحتی بالغ بر ۴۰۰۰ کیلومترمربع را از لوث وجود تروریست‌های داعش و PYD/YPG  پاک کرد و فرصت بازگشت داوطلبانه بیش از ۳۶۰ هزار پناهجوی سوری به کشورش را فراهم نمود.

۵- عملیات چشمه صلح نیز در نظر دارد بخشی از بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ پناهجوی سوریه¬ای را که بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر آن اصالت کردی دارند و با فرار از تروریسم به ترکیه پناه آورده‌اند، به طور داوطلبانه در منطقه آزاد شده از PYD/YPG که آشکارا تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه را تهدید نموده و در دو سال اخیر علیه ترکیه بیش از ۳۰۰ عملیات تروریستی انجام داده، اسکان دهد.

۶- ترکیه هدفی همچون تغییر بافت جمعیتی در مناطق عملیات را ندارد. عرضه مسئله بازگشت اتباع سوریه به کشورشان بدین شکل، به عنوان اقدامی در جهت گمراه سازی تلقی می‌گردد. بالعکس، عملیات مبارزه با این تروریسم، به منظور پایان دادن به اقدامات ضد حقوق بشری PYD/YPG همانند سربازگیری اجباری و تغییر بافت جمعیتی به ویژه کودک سربازگیری، ارعاب مخالفان و ظلم به کرد، ترکمن، عرب، آشوری، ایزدی و سایر اقشار جامعه و فعالیت های آنان با ماهیت ارتکاب جرم علیه بشریت همچون پاکسازی قومی، در حال اجرا می‌باشد. بدین شکل بازگشت بیش از ۳۰۰ هزار تبعه سوری با اصالت کردی که در ترکیه بوده و از بازگشت به سوریه امتناع می ورزند نیز به منطقه امکان پذیر خواهد گردید.

۷- درحالیکه با دلایل عینی مشخص شده PYD/YPG  برخی شبه نظامیان داعشی در بند خود را در ازای ورود آنان به ترکیه و انجام فعالیت تروریستی در آنجا آزاد کرده، ترکیه تضمین نموده اسیران داعشی و خانواده آنان در منطقه ای که عملیات انجام گرفته آزاد نخواهند شد.

۸ - ترکیه که به عنوان متضررترین کشور از تروریسم داعش در صدر کشورها قرار گرفته، عضو موثر در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش بوده و با گروهک تروریستی داعش مبارزه تن به تن کرده تا به امروز بیش از ۴۰۰۰ تروریست داعشی را معدوم نموده است. مبارزه ترکیه با تروریسم داعش با عزم و اراده‌ای مشابه ادامه دارد.

۹- ترکیه به بیش از ۹۵۰۰ تبعه خارجی که با همکاری با سایر کشورها و در نتیجه فعالیت تیم های کارشناسی اطمینان حاصل گردیده به گروهک تروریستی داعش ملحق شده اند، اجازه ورود نداده  و در ۵ سال اخیر علیه داعش بیش از ۲۲۰۰ عملیات ترتیب داده است. هنوز در ترکیه ۱۱۶۳ مظنون داعشی در زندان به سر می برند.

۱۰- چنین ارزیابی می گردد در این برهه حساس کنونی اجتناب از هرگونه رفتار و گفتاری که می‌‌تواند موجب خلل در روابط استثنایی بین ترکیه و ایران گردد، ضروری است. هوشیاری در برابر تحریکات و حملات عناصر PYD/YPG ؛ شاخه گروهک تروریستی PKK در سوریه که نه تنها ثبات ترکیه بلکه ثبات ایران، سوریه و عراق را هدف قرار داده و همچنین سیاه نمایی های آنان با اخبار کذب از طریق مجاری مختلف به ویژه در فضای مجازی حائز اهمیت است. ترکیه بر موضع مستحکم خود در راستای ثبات و امنیت منطقه ایستادگی خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.