اما مهم است که سهامداران بدانند در مسیر فتح قله ها وجود دره ها اجتناب ناپذیر است. وقتی صعودی قرار است برای بازار رخ بدهد در میانه راه وجود چنین اصلاح هایی عجیب نیست. اصلاح چند روز اخیر بازار باعث شد برخی علیرغم داشتن سهم های خوب و بنیادی باز هم دچار هیجانات بازار شده و سهم های خود را بفروشند؛ غافل از آنکه این اصلاح در امتداد همان رشد بازار است. برخی هم استباطشان برای ریزش بازار رشد بازار در چند سال اخیر بوده، که این ادعا از پایه دچار مشکل است، چرا که بر اساس یک بررسی ساده سهام بزرگترین شرکت های بورسی با وجود ان ای وی های قابل توجه به نسبت رغبای خارجی خود تنها از  ۱۰ درصد ارزش واقعی خود برخوردارند و هنوز جای رشد بسیاری دارند برای رسیدن به تارگت های اصلی. پس وجود چنین دلایلی برای عقب راندن بازار سهام و زیر سوال بردن آن از پایه غلط است.

اما نکته مهم اینجاست که شاخص کل و بازار در یک مسیر مهم توانستند سقف ۲۸ ساله را در هم نوردیدند و این درست در حالی بود که کسی باور نمی کرد شاخص بتواند به راحتی از این سقف مستحکم عبور کند؛ اما بازار توانست این مقاومت مهم را بشکند . وقتی سقفی به این مهمی در بازار سهام می شکند بسیار طبیعی است که بازار به آن واکنش نشان داده و و بر اساس الگوهای تکنیکالی رفتار کند. در حال حاضر و لاصلاح فعلی تنها پولبکی است به مقاومت قبلی که امروز تبدیل شده به یک حمایت مهم. که در اصطلاح بورسی به آن بوسه خداحافظی هم می گویند.

بگذارید واضح تر بگویم به سهامدارن و آن اینکه اگر دید بلند مدت داشته باشید ترس ندارید و اگر جلوی پاتون رو نگاه کنید خواهید ترسید.

البته دلیل غیر تکنیکالی ریزش فعلی رامیتوان رفتار توده وار و بدون دانش و آگاهی  سهامدارن دانست که در همه اضلاع بازار بدون در نظر گرفتن قواعد و صرفا با ورود به هیجانات بازار باعث زیان خود و ریزش بازار می شوند.امیدوارم گزارش های ۶ ماهه به سهامدارانی که دربند هیجانات بازار تصمیم می گیرند نشان دهد که بازارسهام مسیری مستقل و سود آور برای سرمایه گذاری هاست به شرط آنکه به قواعد آن پایبند بود و درست با قواعد آن پیش رفت و تاخت.

 

*کارشناس اقتصادی

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.