وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو بمب افکن اتمی این کشور در اقدامی که نخستین حضور نظامی این کشور در قاره آفریقا محسوب می‌شود، عازم آفریقای جنوبی می‌شوند.

وزارت دفاع روسیه دوشنبه اعلام کرد که اعزام بمب‌افکن‌های «تی یو-۱۶۰» به توسعه همکاری‌های نظامی دو جانبه کمک می‌کند و منعکس کننده مشارکت راهبردی با یکی از توسعه یافته ترین اقتصادهای آفریقاست.

این ماموریت در حالی صورت می‌گیرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه این هفته میزبان نخستین اجلاس «سران روسیه و آفریقا» با حضور سران  ۴۳ کشور از ۵۴ کشور یا رئیس دولت این قاره است. یازده کشور باقیمانده نیز وزرای امور خارجه یا سایر مقامات خود را عازم این نشست می‌کنند.

روسیه به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای گسترش نفوذ خود در آفریقا با دستکم ۲۸ کشور آفریقایی توافق‌نامه‌های همکاری نظامی امضا کرده است.

چندی قبل اندیشکده آمریکایی «واشنگتن» در تحلیلی نوشت، در حالی که آمریکا درگیر مسائل مهم خاورمیانه است، روسیه بی سر و صدا  و در اقدامی که به ضرر منافع ایالات متحده است، مشغول گسترش حضور خود در شمال آفریقاست.

روسیه  چندی قبل در همین راستا از اعزام کارشناسان نظامی خود به جمهوری کنگو  خبر داد  تا به تکمیل تجهیزات نظامی که به این کشور فروخته بپردازد.

این اقدام با هدف ایجاد مسیری برای تاثیرگذاری در سراسر قاره آفریقا از دریای سرخ تا اقیانوس اطلس است  و در واقع روسیه قصد دارد با تقویت حضور نظامی در جمهوری کنگو در نهایت به راهبرد بزرگ قرن ۲۱ خود بپردازد که تبدیل به قدرتی برتر در آفریقا-اورآسیا در دوره جدید جنگ سرد تبدیل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.