جارد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ترویج معامله قرن شکست مفتضحانه‌ای خورده است.

به نقل از  مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین،  "شلومو شامیر" تحلیلگر اسرائیلی در روزنامه معاریو در گزارشی عنوان کرد که کوشنر تنها طرفی است که از تمامی بندها و جزئیات معامله قرن آگاه است و این مسأله شانس پذیرش این طرح از سوی طرف های ذی ربط را بیشتر خواهد کرد.

شامیر اشاره کرد که کوشنر نمی‌داند که هرگونه مخالفتی با معامله قرن، شکست آن را تضمین خواهد کرد و او باید بداند که چگونه برای جلب حمایت از این طرح تلاش کند.

وی اظهار داشت که کوشنر در زمینه ترویج معامله قرن و جلب حمایت از آن شکست مفتضحانه‌ای خورده است، زیرا تمامی سفرهای او به اراضی اشغالی و دیدار با مقامات اسرائیلی با مخالفت همراه بوده و زمان رونمایی از این طرح را به تعویق انداخته است.

روزنامه معاریو پیش بینی کرد سفر کوشنر به تل آویو در اواخر ماه جاری نیز ناموفق باشد و مخالفت هرچه بیشتر با معامله قرن را به همراه داشته باشد و در نهایت باز هم زمان رونمایی از این طرح به تعویق بیفتد.

این روزنامه اشاره کرد که آنچه کوشنر از درک و فهم آن عاجز است، این است که هرگونه مخالفت با معامله قرن یا تاخیر در رونمایی آن، شانس پذیرش این طرح را کمتر خواهد کرد.

روزنامه  مذکور تاکید کرد که جارد کوشنر می خواهد همسو با تحولات جاری در "اسرائیل" پیش برود و از همین رو قرار است برای نخستین بار با بنی گانتز رئیس ائتلاف آبی سفید دیدار کند، هرچند که او در جریان انتخابات آوریل گذشته در تل آویو  حاضر به دیدار با او نشده بود که اگر چنین دیداری انجام می شد، ممکن بود خشم و عصبانیت نتانیاهو رهبر حزب لیکود را در پی داشته باشد، آن هم در شرایطی که او دوست عزیز ترامپ بود.

معاریو تاکید کرد که پس از انتخابات اخیر و شکست تلاش‌های نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید، او به دید یک شخصیت سیاسی شکست خورده و ناامید نگریسته می‌شود و همین مساله موجب تضعیف جایگاه او در کاخ سفید شده است و این کاملا واضح و مشخص است که ترامپ علاقه ای به افراد شکست خورده ندارد.

در همین راستا، این روزنامه اشاره کرد که طرح جارد کوشنر برای برگزاری اجلاس اقتصادی در بحرین یک اقدام خطرناک بود که شکست مفتضحانهای را هم در پی داشت و کشورهای عربی که در این کنفرانس شرکت کردند، تامین منابع مالی که جارد کوشنر برای راضی کردن فلسطینیان جهت قبول معامله قرن به دنبال آن بود، را نپذیرفتند.

معاریو عنوان کرد که علاوه بر این، ائتلافی بین کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس به منظور مقابله با معامله قرن شکل گرفته و سران کشورهای عربی که در کنفرانس بحرین حضور داشتند، از تمایل کوشنر برای تامین منابع مالی طرحی که از جزئیات آن چیزی نمی‌دانند، اصلا استقبال نکردند اما آن‌ها این را خوب می‌دانستند که راه حل تشکیل دو کشور در این طرح گنجانده نشده است و این بهترین دلیل برای اعلام مخالفت با آن بود.

این روزنامه با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و ترک خاورمیانه به نفع روسیه، ایران و ترکیه، برآورد کرده است که تحولات جاری در سوریه موجب تضعیف جایگاه آمریکا و قدرت آن برای ارائه طرحی جهت صلح بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی شود.

اخیرا منابع عبری زبان اعلام کردند که داماد و مشاور دونالد ترامپ اواخر ماه جاری به فلسطین اشغالی سفر خواهد کرد.

روزنامه عبری زبان یدیعوت احارونوت نوشت که کوشنر و تیم طراح معامله قرن در سفر به فلسطین اشغالی با بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود و بنی گانتز رئیس ائتلاف آبی سفید دیدار خواهند کرد.

این روزنامه اشاره کرد که این برای اولین بار است که کوشنر با گانتز دیدار می‌کند.

به گفته این روزنامه، هدف هیئت آمریکایی از سفر به فلسطین اشغالی این است که در جریان دیدگاه و نقطه نظرات هر دو حزب اسرائیلی در مورد معامله قرن و آمادگی دولت جدید رژیم صهیونیستی برای پذیرش این طرح قرار گیرد.

کوشنر احتمالا به منظور شرکت در اجلاسی اقتصادی تحت نظارت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از فلسطین اشغالی راهی این کشور شود.

لازم به ذکر است که دولت آمریکا قرار بود بعد از انتخابات کنست و تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی از معامله قرن رونمایی کند اما تلاش‌های نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید تاکنون راه به جایی نبرده و این رژیم همچنان با بحرانی سیاسی روبه رو است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.