«برت مک گورک» نماینده ویژه سابق آمریکا در ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه تکفیری‌های «داعش» در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی«نیویورکر» ضمن انتقاد از رویکرد اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از مرز ترکیه و سوریه گفت که ترامپ بعنوان فرمانده کل قوا هیچ درکی از اوضاع سوریه ندارد.

*هزینه و زمان زیادی صرف ساخت ارتش آزاد سوریه کردیم

مک گورک در بخش مقدماتی مصاحبه خود در خصوص نقش شبه‌نظامیان کُرد در مبارزه با تکفیری‌های داعش گفت: «در سوریه، ما با دولت همکاری نداریم و در بسیاری جهات علیه آن دولت (بشار اسد) کار می‌کنیم بنابراین ما برای بیرون راندن خلیفه (داعش) به یک نیروی زمینی نیاز داشتیم و ما زمان قابل توجهی و منابع قابل توجهی از آمریکا را برای ایجاد نیروی معروف به ارتش آزاد سوریه هزینه کردیم که چتر نیروهای مخالف (سوریه) در مبارزه با (بشار) اسد بودند و ما زمان بسیار زیادی را در آن راستا به کار گرفتیم و معلوم شد اوضاع بغرنج شده است زیرا بسیاری از آن نیروها با بازیگران افراطی ادغام شدند که ما نمی‌توانستیم با آنها همکاری کنیم یا اینکه نیروهای ویژه ما نمی‌توانستند به شیوه‌ای کار کنند که امنیت آنها را تضمین کنند».

مک گورک ادامه داد: «با اینحال ما برای مدتی به این تلاش خود ادامه دادیم و با ترکیه نیز وارد همکاری شدیم».

نماینده سابق آمریکا در ائتلاف ضدداعش ادامه داد: « مظلوم کوبانی فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه ] که مجموعه‌ای از گروهها از جمله ی.پ.گ[که ترکیه‌ هم‌اکنون وی را بعنوان تروریست شماره یک می‌داند، یکی از نزدیک‌ترین مشاوران ما در اینجا (کوبانی) در دنبال کردن مبارزه (علیه) داعش بود اما در مارس ۲۰۱۵،  مقامات ترکیه، مستقیماً در خصوص عملیات نظامی ترکیه در سوریه برای نبش قبر بنیانگذار امپراطوری عثمانی (سلیمان شاه) با وی همکاری کرد».

*عملیات نظامی ترکیه یک معضل جدی است

مک گورک در ادامه تصریح کرد: «ما نیروهای ویژه‌ای در محل (کوبانی) داشتیم و ائتلاف ویژه‌ای از کردها و اعراب برای تصرف تل ابیض سازماندهی کردیم آنها (ائتلاف کردها و اعراب) در تابستان 2015 این کار را (تصرف تل‌ ابیض) انجام دادند و این ضربه بزرگی به داعش بود. ترکیه از این قضیه خوشحال نبود، وقتی تل ابیض تحت کنترل داعش بود، مرز باز بود وقتی تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه درآمد، ترکیه مرز را بست و دیوار ساخت.این کاملاً آشکار بود. هم‌اکنون آنها (ترکیه) با ارتش ملی سوریه که واقعا مخالف (دولت) سوریه هستند، به تل ابیض حمله می‌کنند و اگر به مسئله داعش اهمیت بدهیم، این (عملیات نظامی ترکیه) معضل جدی به حساب می‌آید».

نماینده سابق آمریکا در ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش در خصوص راهبرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج نظامیان آمریکا از سوریه گفت: «این (خروج نظامیان آمریکایی از سوریه)، توانمندی ما برای مدیریت یک محیط بسیار پیچیده را کاهش داد. دیپلمات‌های آمریکا با ترکیه در خصوص یک مکانیسم امنیتی وارد همکاری شدند تا تضمین کنند که هیچ تهدیدی در مرز برای ترکیه وجود ندارد و ما درمرز (ترکیه-سوریه) تلاش کردیم تا اطمینان حاصل کنیم هیچ سلاح یا مبارزی به آن طرف مرز عبور نمی‌کند و فکر می‌کنم ما می‌توانیم ثابت کنیم دهیم که هیچ تهدیدی برای ترکیه در سراسر مرز وجود نداشته است. دیپلمات‌های آمریکایی بر روی چیزی به نام یک مکانیسم امنیتی کار کردند که از طریق آن مبارزان نیروهای دموکراتیک سوریه عقب‌نشینی می‌کردند، آنها موانع دفاعی خود را تخریب می‌کردند، با ترکیه گشت‌زنی مشترک انجام می‌دادیم و تمامی این اقدامات بر اساس این وعده‌ها و این انتظارات بود که ترکیه (به سوریه) حمله نمی‌کند و آنطور که فهمیدم، این مکانیسم کارساز بود و در عالی‌ترین سطح دولت ترکیه به جز اردوغان مورد تأیید بود».

*اردوغان با تماس تلفنی خود با ترامپ بحران سوریه را به وجود آورد

مک گورک در خصوص تماس تلفنی اخیر اردوغان با ترامپ قبل از آغاز عملیات نظامی در شمال و شمال شرقی سوریه گفت: «اردوغان بحران به وجود آورد و با ترامپ تماس گرفت و رئیس‌جمهور ترامپ همانطور که متأسفانه پیش بینی کرده بودم، از اقدامات دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی ما حمایت نکرد و برخلاف اقدامات آنها گفت که (از شمال سوریه) خارج می‌شود.

*ترامپ نمی‌خواست در سوریه باشد

وی درباره تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از مرز سوریه و ترکیه گفت: «او (ترامپ) نمی‌خواست که آنجا (سوریه) باشد. او نمی‌خواست در سوریه باشد. در این خصوص بسیار شفاف و منسجم بود».

مک گورک ضمن انتقاد از رویکرد «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در برکناری «بشار اسد» از قدرت گفت:‌« وقتی در سال 2011، رئیس‌جمهور اوباما اعلام کرد که اسد باید کنار برود، هدف آشکار آمریکا را بدون آنکه به طور جدی درباره چگونگی دستیابی به آن فکر کند، بیان کرد. فکر می‌کنم این مسئله برای کشور خطرناک است».

چند روز پیش، ترامپ در کاخ سفید در پاسخ به انتقادات درباره تصمیم اخیرش در خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه تأکید کرد که درگیری ترکیه با سوریه مشکل واشنگتن نیست و ادامه داد: «نیروهای متخاصم در خاورمیانه (غرب آسیا) می توانند هرچقدر که می‌خواهند با هم بجنگند یا در آن مناطق شن بازی کنند».

*ترامپ هیچ درکی از اوضاع سوریه ندارد

مک گورک در این خصوص گفت: «همانطور که می‌دانید، او فرمانده کل قوا است و آمریکایی‌هایی را در اختیار دارد که به دستورش، لباس مقدس کشورمان را در سوریه بر تن می‌کنند و به تعبیری، بی‌قیدی (بی‌خیالی) در حقیقت اهمال وظیفه یک فرمانده کل قوا است و این نشان می‌دهد (ترامپ) هیچ درکی از اوضاع (سوریه) ندارد. این (سوریه) خلیفه داعش است. محلی است که تهدید از آنجا بیرون آمده است و مکانی است که تهدیدات مجدداً می‌تواند در آنجا نمایان شود. همچنان دهها هزار زندانی (داعش) وجود دارد. وی هیچ ایده‌ای درباره اینکه چه بر سر این افراد خواهد آمد، ندارد. او دائماً می‌گوید که نیروهای ترکیه، مسئولیت آنها را برعهده می‌گیرند .....اینگونه بدون نگرانی درباره این موضوع حرف زدن، نمایانگر فقدان درک اوضاع (سوریه) و فقدان اهمیت وی برای پرسنلی است که آنجا تحت فرماندهی‌اش هستند»

مک گورک در پایان مصاحبه خود در ارتباط با ائتلاف شبه‌نظامیان کُرد با دولت سوریه و روسیه گفت:‌«آنها تلاش می‌کنند در حال حاضر روابطی را با رژیم اسد و روسیه برقرار کنند زیرا در حقیقت تنها جایی است که می‌توانند بروند، این یک اوضاع غم‌انگیز است».

ارتش ترکیه از حدود دو هفته پیش به بهانه «مقابله با تروریست‌ها» و «ایجاد یک منطقه امن برای اسکان آوارگان سوری»، عملیاتی را علیه شبه نظامیان کرد مستقر در شمال سوریه آغاز کرد. این عملیات یک روز بعد از آن آغاز شد که ترامپ بعد از گفت‌وگو با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت آمریکا نیروهایش را از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد خارج می‌کند. منتقدان ترامپ می‌گویند خروج نیروهای آمریکایی از این مناطق به منزله چراغ سبز به عملیات نظامی ترکیه بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.