علی شکوری راد، دبیرکل حرب اتحاد ملت ایران اسلامی در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه گفت: بیش از چهارسال از تاسیس حزب اتحاد می‌گذرد و در آستانه دومین کنگره حزبی یا مجمع عمومی حزب هستیم. قانون احزاب خوب نبود و در مجلس نهم قانونی تصویب شد که شرایط را سخت‌تر کرد.

اهم اظهارات وی را به نقل از فارس، ایلنا و اعتمادآنلاین بخوانید؛

*در کشور احزاب را تهدید یا مزاحم تلقی می‌کنند این را هم در قانون و هم در عمل می‌بینیم در حالی که احزاب باید فرصت تلقی شوند.

*برآورد ما این است که رویکردهایمان مورد قبول اکثریت اعضای شورای سیاست‌گذاری قرار خواهد گرفت. نقطه نظرات احزاب به شورای عالی ارائه شده و این شورا به دلیل ماهیت جبهه‌ای چابکی لازم را ندارد. شورا درصدد است ستاد انتخابات را شکل دهد و این ستاد به موارد جدی‌تر می‌پردازد.

*بر اساس معیارهایی فعالیت نمایندگان را بررسی کرده ایم. در مورد تهران معتقدیم وضعیت نمایندگان از مجموع کل کشور بهتر بوده‌است. افزاد شاخصی بوده‌اند که مطالبات مردم را بیان کرده‌اند. نام نمی‌برم اما حتما بدون ملاحظه نظرمان را اعلام خواهیم کرد. معمولا نمایندگان علاقه دارند دوره بعد هم حضور داشته باشند. از نظر ما در مورد نمایندگان تهران نیمی از نمایندگان فعلی ملاک لازم برای حضور مجدد در لیست را دارند.در تهران افرادی انتخاب شدند که از سبد تایید صلاحیت‌ها قابل انتخاب بودند. شرایط در تهران به نسبت بهتر بود تا بتوانیم لیست انتخاب کنیم اما در شهرستان‌ها متاسفانه اینگونه نبود و بعضا افرادی انتخاب شدند که بدوا نمی‌توانستند در لیست باشند. در انتخابات مجلس ائتلاف دقیقه نودی شکل گرفت که اصلاح‌طلبان هم از آن راضی نبودند اما مصلحت بود. در انتخابات ریاست جمهوری دور دوره دوم و شوراها ائتلافی صورت نگرفت.

*در این دوره به حزب اعتدال و توسعه گفته شده اگر تمایل دارند می‌توانند به عنوان یکی از احزاب در جلسات حاضر باشند. ما ۲۸ حزب در جلسات داریم که آنها هم می‌توانند حزب ۲۹‌ام باشند. اما اینکه یک طرف مذاکره آنها باشند و یک طرف اصلاح‌طلبان باید بگویم به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

*سال گذشته فضا برای انتخابات بسیار منفی بود اما امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بخشی از مردم آمادگی دارند درباره انتخابات صحبت کنند. پس شرایط نسبت به سال گذشته برای ما بسیار بهتر شده اما به هیچ وجه مطلوب نیست. هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شویم گوش‌ها هم شنواتر خواهد شد. ما رویکردهایمان روشن است اگر مفهوم انتخابات شکل بگیرد حتما شرکت می‌کنیم اصل بر شرکت است اما همانطور که آقای خاتمی گفتند شرکت در انتخابات لزوما به معنای ارائه لیست نیست.

*ما اصلاح‌طلب‌ها مشکل اصلی‌مان نظارت استصوابی و امکان حضور نامزدهای اصلی در انتخابات است. ما مشکل چندانی برای انسجام نداریم. فرایند رسیدن به انسجام در ما کارامدتر از اصولگرایان است. مشکل اصلی آنها بدست آوردن انسجام است و هیچ ساز و کاری برای آنها ندارند.

*احمدی نژاد اصولگرایان را منفجر و آنها را به شاخه‌های مختلف تقسیم کرد. بعد از ایت الله مهدوی کنی هم آنها نتوانستند دیگر کسی را پیدا کنند که این نقش را ایفا کند.

*بخشی از سهم پیروزی اصلاح‌طلبان مرهون انسجام است و بخشی از دلیل شکست اصولگرایان تشتت میان آنها بوده و هیچ چشم اندازی هم برای انسجامشان نیست. طرح موضوع راه اندازی یک جریان سوم از سوی بعضی اصولگراها هم چشم انداز روشنی ندارد.

*برای ما مهم است مردم با آمادگی بیابند تا جدی‌تر به انتخابات فکر کنند.

*ارزیابی من از عملکرد شورای شهر عملکرد موفقی است. دوره پنجم شورای تهران مقارن شده با وضعیت فعالی اقتصادی کشور و عملکرد دولت. این شورا شورای موفقی است و کسانی که به خصوص در آن عضو هستند کارنامه موفقی داشتند. اما اگر انتخاب شهردار را بگوییم بله مشکلاتی پیش آمد. انتخاب اول انتخاب مثبتی بود که به خاطر فشارهای بیرونی و اشتباه فردی خود او به مشکل پیدا کرد. انتخاب دوم هم فرد شایسته‌ای بود اما مجالی پیدا نشد برای خدماتش و شهردار سوم هم رو به جلو در حال حرکت است.به هر حال اینها میراث‌دار ۱۲ سال شهرداری قالیباف هستند. سه دوره شورای شهر داشتیم و اصلا کسی از عملکرد آنها خبری نداشت چون فضای پرسشگری وجود نداشت امروز این فضا وجود دارد.

*الان از شما بپرسند شورای سوم و چهارم چه کرده اصلا یادتان نمی‌آید و خاطره‌ای از عملکردشان نداریم چون وجود نداشتند که عملکردی داشته باشند. اما شورای پنجم زیر ذره‌بین است. در مجموع شورای پنجم را موفق می‌دانم.

*اصلاحات واژه‌ای کلی است برای اینکه یک احساس عمومی این بود در سال ۵۷ ارمان‌هایی برای انقلاب وجود داشت که بر اساس ان انقلاب صورت گرفت. احساس می‌شد ان ارکان‌ها در ریل خودش نیست. دوم خرداد ۷۶ نو شدن دوباره آن ارمان‌ها بود. مردم تحقق همان ارمان‌ها را می‌خواستند. علت این انگیزه هم عملکردها و رویکردهایی بود که از ارمان ها فاصله گرفته بود.

*اصلاح اصلاحات معطوف به توجهات جدیدی است که لازم بود اصلاح‌طلبان داشته باشند مشخصا مطالبات مردم را می‌گویم که از آن غفلت شده بود. گفتمان اصلاحات بسته و محدود نیست. این گفتمان سیال بودن خاص خود را دارد. 

*{در پاسخ به سوالی درباره سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس سال جاری و احتمال انصراف محمدرضا عارف }: من مستقیما از آقای عارف چنین چیزی را نشنیدم اما شنیده‌هایی وجود دارد و احتمالا آقای ناصری بر اساس شنیده‌ها این را گفتند چون از کارهای عارف بی اطلاع نیستند.

* برداشت من هم همین است که عارف سرلیست اصلاح طلبان نمی‌شود. ما هنوز لیستی را تعیین نکردیم که به دنبال سرلیست بگردیم و نمی‌دانیم کدام یک از گزینه‌های ما باقی می‌ماند. 

*ما نظارت استصوابی را قبول نداریم و فکر می‌کنیم شورای نگهبان به مردم جفا می‌کند. اگر ببینیم شرایط مناسب است حتما در بینشان چند نفر خواهند بود که سرلیست اصلاح‌طلبان باشند

*معیارهای اصلی انتخاب نامزدها عبارتند از؛ اصلاح طلب بودن- عملکرد اصلاح طلبانه روشن ،کارنامه مالی روشن- بری بودن از هرگونه رانت و فساد مالی ، اشتهار اخلاقی روشن و مثبت ،منافع ملی نزد او بر منافع قومی، محلی، جناحی، حزبی و شخصی ترجیح داشته باشد.

* موارد فوق با صراحت و دقت قبل از اعلام حمایت از نامزدها بررسی خواهد شد و هر گونه عدم شفافیت موجب عدم حمایت خواهد بود.  حزب ستاد انتخابات خود را شکل خواهد داد و در ستاد انتخابات اصلاح طلبان نیز مشارکت فعال خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.