«محمد جواد ظریف» در همایش بین المللی یک جانبه گرایی و حقوق بین الملل که روز دوشنبه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: چندجانبه گرایی انتخاب نیست یک ضرورت است.دولتها ذاتا نسبت به حاکمیت خود با خست عمل کردند و می کنند و اگر نیاز دولت‌ها به حل مسایل خود با چندجانبه گرایی نبود هیچ گاه چندجانبه گرایی پا نمی گرفت.

 

وزیر امور خارجه افزود: دولت‌ها به این نتیجه رسیدند نه می‌توانند مشکلات خود را به تنهایی حل و فصل کنند و نه می‌توانند به تنهایی مانع اقدامات هنجارشکنانه دیگران شوند و برای همین به چند جانبه گرایی روی آورده اند و نیاز قطعی کشورهای دنیا بوده است.

 

وی اضافه کرد: زمانی چندجانبه گرایی را بدون فکر می پذیریم. اگر امکانات چندجانبه مانند تلفن نبود نمی‌توانستیم کمترین روابط عادی را انجام دهیم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه در شرایط گذار کنونی چندجانبه گرابی بیش از قبل  نیاز می شود، به عبارت دنیای بدون غرب اشاره کرد و گفت: دنیای بدون غرب به معنای این واقعیت است که نه همه اتفاقات در غرب اتفاق می افتد و غرب نه می تواند همه تصمیمات برای تحولات جهانی را اتخاذ کند. زمانی همه اتفاقات قابل توجه دنیا در غرب روی می داد و اتفاقات دنیا را تعیین مسیر می‌کرد.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش با بیان این که امروز در دنیا همه اتفاقات نه در غرب می افتد نه جهان را می تواند تعیین مسیر کند، یکجانبه عمل کردن را حتی برای دولت ها امکان ناپذیر دانست و گفت:  دولت ها نمی توانند یکجانبه برای جهان تصمیم بگیرند چون دولتها انحصار خود را بر تصمیم گیری های جهانی از دست دادند.

 

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ابزار و مراکز قدرت متکثر شدند مرکز قدرت از غرب تغییر کرده است و از انحصار اقتصادی در دوران امپریالیسم اقتصادی حرکت کرده است.امروز فردی با موبایل کوچک پیام‌هایی به دنیا مخابره می کند که دنیا را حرکت می دهد.

 

ظریف خاطرنشان کرد: اگر همه دولت های دنیا دور هم جمع شوند باز هم بدون حضور سایر ذینفعان نمی توانند تصمیم بگیرند. واقعیت این است و تحلیل و خوش بینی نیست که هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند منافع خود را تامین کند و جلوی خطرها را بگیرید.

 

وزیر امور خارجه برای نمونه به حادثه ۱۱ سپتامبر آمریکا اشاره کرد و گفت: دولت آمریکا بعد از ۱۱ سپتامبر که این دولت را قدر قدرت می دانند و هزینه‌های نظامی اش به تنهایی ۱۰ برابر ۱۰ کشور بعدی یعنی ۶۰۰ میلیارد دلار است و بعد از او چین عربستان و روسیه هر کدام ۶۰ میلیارد به طور متوسط است، نتوانست امنیت مردم خود را تامین کند.

 

وی ادامه داد: اولین وظیفه دولت حراست از شهروندانش است آیا دولت آمریکا توانسته در پایتخت اقتصادی و بین المللی خود امنیت ایجاد کند؟ یک گروه تروریستی توانسته در کشور برتر دنیا نا امنی ایجاد کند. امروز دولت ها نمی توانند در اقتصاد دنیا سهم عمده داشته باشند. 

 

رئیس دستگاهدیپلماسی اضافه کرد: سازمان ها و بازیگران غیرحکومتی نه تنها می توانند تخریب امنیت بلکه ایجاد امنیت کنند. دولتی مانند امریکا از تامین امنیت مردم خود ناتوان است.

 

ظریف با بیان اینکه بازی با حاصل جمع صفر امروز در دنیا غیرممکن است، اظهار داشت: بازی با حاصل جمع صفر یعنی بتوانید با هزینه دیگران برای خود منفعت بخرید. حتی در صفرترین بازی که جنگ باشد پیروز و شکست خورده نداریم. 

وی یادآور شد: تلاش برای حاصل بازی جمع به اضافه صفر، به منفی می انجامد؛ ترامپ می گوید ۷ تریلیون دلار در منطقه ما هزینه کردند آیا امریکا امروز احساس امنیت بیشتری می کند؟ اگر چنین بود آقای ترامپ نمی‌گفت مردم آمریکا از گذشته ناخشنودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.