حتی اگر خیلی اهل فیلم و انیمیشن هم نباشید، باز «زوتوپیا» را دیده‌اید، همان انیمیشن خوش رنگ و لعابی که شهر حیوانات را به تصویر می‌کشد و ماجراهای یک پلیس خرگوش و روباه کلاهبردار را تعریف می‌کند. اما در آن انیمیشن کاراکترهای دیگری هم بودند که دل تماشاگرها را با خودشان بردند، از مهم‌ترین‌هایشان همان کارمندهای اداره شهرداری بودند که آنقدر آهسته کار می‌کردند که هم اعصابمان را خرد کرده بودند هم از آن لذت می‌بردیم! آن‌ها «تنبل» بودند! همین حیوان‌های تقریبا عظیم‌الجثه که بیشتر در جنگل‌های آفریقا پیدا می‌شوند و آنقدر آهسته و آرام حرکت می‌کنند که نامشان هم «تنبل» شده است.

یک روز کاملا جهانی!

«تنبل‌ها» روز جهانی دارند، تنبل‌هایی که گونه‌های دو و سه‌انگشتی دارند، چند میلیون سال قبل چندان محبوب نبودند، آن‌ها جثه‌های بزرگی داشتند و دست‌کم ۳۵ گونه مختلف در حیات‌وحش ازشان می‌توانستیم پیدا کنیم. رقمی که امروزه به ۶ گونه رسیده است. آن‌ها در گذشته علاوه بر روی درختان، روی زمین و در آب هم زندگی می‌کردند، اما زیست آن‌ها به مرور تنها به درخت محدود می‌شود.

تنبل‌ها بسیار کند هستند، در حقیقت آن‌ها در بیشترین سرعتی که طی می‌کنند می‌توانند در یک دقیقه ۴ متر به جلو حرکت کنند! البته حیوان‌های باهوضی هستند که در هنگام خطر سرعتشان بیشتر می‌شود و خودشان را نجات می‌دهند. اما درنتیجه همین حرکت‌های بسیار آهسته، موهای بدن آن‌ها زیستگاه مناسبی برای برخی حیوانات دیگر است؛ گونه‌ای جلبک سبز وجود دارد که روی همه موجودات زنده ساکن رشد می‌کند که به نظر می‌رسد بدن تنبل‌ها هم جایگاهی خوبی برای آن‌هاست، این جلبک‌های سبز برای تنبل‌ها هم مفید هستند و باعث استتار آن‌ها در میان برگ درختان می‌شوند. البته اگر فکر کردید فقط همین جلبک‌ها هستند که در میان خزه‌های این موجودات آرام پیدا می‌کند، در اشتباهید! باکتری، پروانه، سوسک و برخی حشرات دیگر را می‌توانید پیدا کنید که به شیوه‌ای مسالمت آمیز زندگی می‌کنند. همچنین نوعی قارچ در میان خزه‌های این موجودات همیشه خسته وجود دارد که اتفاقا با برخی انگل‌های کشنده مبارزه می‌کند.

5282905

این شناگرهای ماهر

احتمالا اگر هرکدام از یک روزی یک جایی تنبلی را داخل آب ببینیم، حس نوع دوستی‌مان گل می‌کند و او را از آب بیرون می‌کشیم! اما این‌طور نیست، تنبل‌ها از نسل‌های قدیم خودشان شناگرهای ماهری بودند و هنوز هم وقتی در آب می‌افتند، با نگه داشتن نفس به خوبی شنا می‌کنند. بنابراین اگر روزی جایی تنبلی را در آب دیدید، او را به حال خود رها کنید!

غذای هفتگی!

غذای آن‌های برگ درخت است، اما معمولا هفتگی غذا می‌خورند و خیلی بابت این کار به خودشان زحمت نمی‌دهند، از طرفی همان‌قدر که حرکات کلی بدنشان آرام است، اندام‌های داخلی هم کند هستند، پس روند هضم غذا هم آرام اتفاق می‌افتد و دیر به دیر گرسنه می‌شوند.

مادر و فرزند ۹ ماه در کنار هم!

تنبل‌ها برای به دنیا آوردن بچه‌های‌شان کاری نمی‌کنند، همان‌جا روی شاخه درخت هستند و بعد از اینکه نوزادشان به دنیا آمد، به طور غریضی خودش را به مادر می‌چسباند، این نوزاد تا ۹ ماه خودش را با پنجه‌های پرقدرتی که دارد، متصل به مادرش نگه می‌دارد و بعد از آن مستقل می‌شود.

گونه‌هایی در حال انقراض

با همه این اوصاف این موجودات عجیب و خسته و متفاوت در حال انقراض هستند و به نظر می‌رسد بیشتر از یک روز جهانی به توجه و کمک انسان‌ها نیاز دارند!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.