ترامپ در صفحه توییتر خود از قول اسپر نوشت: «مارک اسپرانتو» ‌وزیر دفاع آمریکا، «آتش بس به خوبی برقرار است. برخی درگیری های جزئی وجود داشت که به سرعت پایان یافته است. کردها در مناطق جدید اسکان یافته‌اند.

ترامپ در این توییت افزود: نظامیان آمریکایی در مناطق درگیری یا آتش بس حضور ندارند. ما امنیت نفت را تامین کرده ایم. سربازان را به خانه باز می گردانیم.

این توییت چند روز پس از توافق آمریکا و ترکیه برای آتش بس موقت و توقف حملات آنکارا به شمال سوریه، منتشر شد.

مشخص نیست که منظور ترامپ در این توییت از تامین نفت چیست. اسپر پیشتر روز یکشنبه تائید کرد که رئیس جمهوری آمریکا دستور خروج حدود یک هزار نیروی آمریکایی از شمال سوریه را داده است.

وی تیر ماه سال جاری مسئولیت وزارت دفاع آمریکا را پس از خالی ماندن این پست برای چند ماه، برعهده گرفت.

وی جانشین «جیمز متیس» شد. متیس در پی تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، ‌ با وی اختلاف پیدا کرد و از این سمت برکنار شد.

اسپر در حال حاضر در قلب یکی از جنجالی ترین تصمیمات ترامپ در زمینه سیاست خارجی قرار دارد.

پیشتر در ماه جاری، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که نظامیان این کشور شمال سوریه را ترک می کنند. چند روز بعد، ترکیه حملات به این منطقه و تهاجم علیه کردها را آغاز کرد، نیروهایی که پیشتر با داعش جنگیده بودند.

در مرحله بعد، ‌ «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا ماموریت یافت تا میانجیگری آتش بس در منطقه را برعهده گیرد. اما طرفین، یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کرده‌اند.

با توجه به تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه وی مورد انتقاد حزب جمهوریخواه آمریکا قرار دارد.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت: خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه، یک اشتباه راهبردی بزرگ است که آمریکا را ناامن می‌کند، به دشمنان ما قوت می بخشد و متحدان مهم را تضعیف می کند.

جنجال بر سر خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه در حالی ادامه دارد که تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ به دلیل رسوایی اوکراین ادامه داد.۹۱۰۹

درخواست ترامپ از رئیس جمهوری اوکراین برای تحقیق در مورد فساد مالی «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا و پسرش، ‌ تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ را رقم زده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.