«سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان شامگاه جمعه (۲۶ مهر) به دنبال اعتراضات مردمی به وضعیت معیشتی در این کشور، سخنرانی کرد.

او گفت که از سال‌ها پیش تلاش‌ها بر این بود که مشکلات در لبنان حل شود ولی مسائلی بر این کشور تحمیل شد که خارج از اراده و توان آن بود.

حریری گفت که راه حل واقعی برای برون‌رفت از بحران اقتصادی در لبنان، افزایش درآمدها از طریق بازگردادن رشد اقتصادی است.

او با بیان اینکه لبنان در حال گذر از مرحله سخت بی‌سابقه‌ای در تاریخ است، گفت: « ما ناراحتی و درد لبنانی‌ها را درک می‌کنیم  و من با اعتراضات مسالمت‌آمیز برای بیان افکار موافق هستم».

نخست‌وزیر لبنان گفت که اصلاحاتی که دولت به دنبال اجرای آن است، به معنای افزایش مالیات‌ها نیست بلکه به معنای تغییر قوانین قدیمی است که تاریخ آن‌ها گذشته است.

او گفت که از دوستان بین‌المللی لبنان درخواست کرده است که از این اصلاحات حمایت مالی کنند. حریری گفت که علت خشم مردم در لبنان به این برمی‌گردد که تلاش‌های دولت با تردید در تصمیمات و به تعطیل کشاندن آن‌ها به هدر رفت.

نخست‌وزیر لبنان گفت که سخن گفتن از وجود طرح‌ها و توطئه‌های خارجی که ثبات لبنان را هدف قرار داده مشروع بودن مشکلات مردم و ناراحتی آن‌ها از اوضاع را نفی نمی‌کند.

او به وجود کم‌کاری در کابینه خود اذعان کرد و گفت که لبنانی‌ها در حالی که از دولت می‌خواستند به جد تلاش کند، کابینه به دنبال درگیری‌های لفظی بوده است.

سعد الحریری گفت که تلاش می‌کند تا دردهای لبنانی‌ها را از سه سال پیش درمان کند ولی طرح او برای نجات لبنان به کمک جامعه جهانی با موانع زیادی روبه رو شد.

او از صاحب نظران در لبنان خواست اگر پیشنهاد و یا طرحی غیر از طرح دولت برای  حل بحران اقتصادی داردند، پیش‌قدم شوند و زمام امور را به دست بگیردند.

او به احزاب و جریان‌های سیاسی مشارکت کننده در کابینه دولت نیز ۷۲ ساعت مهلت داد تا برای راضی کردن دولت و مردم، راه حلی ارائه دهند؛ در غیر این صورت موضع دیگری خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.