النشره گزارش داد، سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان در جریان سفرش به اسپانیا با همتای اسپانیایی خود دیدار کرد و دو طرف در جریان این دیدار به بررسی تحولات لبنان و منطقه و نیز روابط دوجانبه پرداختند.

وی همچنین با تعدادی از دانشجویان لبنانی در مادرید دیدار کرد.

نخست‌ وزیر لبنان بر اهمیت احترام گذاشتن به توافق میان اکثر گروه‌ها و احزاب سیاسی لبنان به دلیل تنوع قومیتی در این کشور تاکید کرد.

حریری تصریح کرد: نمی‌توان بر اساس قاعده اکثریت و اقلیت لبنان دولت تشکیل داد، این مساله را قبلا تجربه کردیم و موفق نشدیم بنابراین توافق تنها راه‌حل موجود در لبنان است.

وی در ادامه افزود: نقش من به عنوان نخست وزیر مکلف این است که تمامی طرف‌ها را علی رغم تمام اختلافات سیاسی‌شان گرد هم بیاورم، ما باید اختلافات را کنار بگذاریم و بر فعالیتمان در راستای پیشرفت و تحولات در بخش‌های مختلف تمرکز کنیم؛ اگر به گذشته نزدیک برگردیم می‌بینیم، زمانی که اختلافات را کنار گذاشتیم دستاوردهایی را محقق ساختیم که به نفع لبنان و شهروندان بوده اما ما نمی‌توانیم در این امر موفق شویم مگر این که مبارزه با فساد را آغاز کنیم و این مساله بسیار مهم است.

 

نخست وزیر لبنان درخوص مساله آوارگان سوری نیز تاکید کرد: وجود یک میلیون و نیم آواره سوری در لبنان برای کشور ما مساله نگران‌کننده‌ای است اما این موضوع تنها دلیل درد و رنج‌های امروز ما نیست و اگر سال‌های پیش در زمینه تکنولوژی، بهداشت و تربیت و آموزش سرمایه گذاری مناسب کرده بودیم اکنون شاهد اکثر مشکلات در لبنان نبودیم.

حریری در دیدار با همتای اسپانیایی‌اش نسبت به گسترش روابط دوجانبه ابراز امیدواری کرد و گفت: اسپانیا در زمان‌های مختلف به لبنان کمک‌های زیادی کرده است و ما باید به خاطر منفعت ملت و کشورمان با هم همکاری کنیم.

وی از اسپانیا به خاطر اعزام نیروهای خود در چارچوب نیروهای یونیفل تقدیر و تشکر کرد و گفت: این نیروها در برقراری صلح لبنان سهیم هستند.

حریری پیشتر نشست دوجانبه‌ای را با همتای اسپانیایی خود برگزار کرد و طی آن دو طرف به بررسی تحولات داخلی و منطقه‌ای، راه‌های گسترش روابط دوجانبه به ویژه در زمینه اقتصادی پرداختند و پس از آن نشست دیگری برگزار شد که در آن مسئولان عالی‌رتبه اسپانیا و لبنان حضو داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.