میک مولوینی، رئیس دفتر موقت کاخ سفید صبح پنجشنبه (۱۷ اکتبر) در کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت دونالد ترامپ در ارتباط با اوکراین به موضوع "فساد" دموکرات‌ها اشاره کرده است، هر چند به گفته این مقام ترامپ همچنین نگران موضوع "فساد اداری" در ابعاد گسترده‌تر در اوکراین هم بوده است.

اظهارات مولوینی که عصر پنجشنبه خیلی زود جنجالی شد، از آن نظر اهمیت دارد که موضوع "بده بستان" میان ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین آن هم با هدف تخریب رقیب انتخاباتی ترامپ در کانون تحقیقات مجلس نمایندگان جهت بررسی ضرورت استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا قرار دارد.

در حقیقت، یافتن شواهد و مدارکی که بتواند نشان دهد ترامپ از قدرت خود به عنوان رییس‌جمهوری برای اهداف سیاسی و شخصی "سوء استفاده" کرده و همچنین با درخواست از اوکراین برای تحقیقات علیه جو بایدن، زمینه دخالت یک کشور خارجی در انتخابات آمریکا را فراهم کرده به تحقیقات کنگره کمک خواهد کرد تا تئوری "ارتکاب جرم مهم و سوء استفاده از قدرت" علیه ترامپ را تقویت کند.

کاخ‌سفید تاکنون هرگونه "بده بستان" سیاسی را تکذیب کرده بود و به همین علت به گزارش رسانه‌های آمریکا اظهارات مولوینی، وکلای کاخ‌ سفید و همچنین مقام‌های دادستانی را "خشمگین و شوکه" کرده است.

مولوینی که از زمان کنار رفتن جان کلی، رئیس دفتر ترامپ به عنوان سرپرست موقت این پست مشغول به کار شده روز پنجشنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود به خبرنگاران گفت که دونالد ترامپ در جایی به او گفته که در اوکراین "فساد گسترده" است و این که رئیس‌جمهوری نمی‌خواهد کمک مالی را در حالی در اختیار آن‌ها بگذارد که "از آن فقط برای پر کردن جیب‌های خودشان" سود ببرند.

مولوینی همچنین گفت که ترامپ از این که کشورهای اروپایی کمک نظامی قابل توجهی به اوکراین نمی‌کنند "ناخشنود" بوده است؛ "اینها دلایل اصلی بودند اما این که آیا او در گذشته درباره موضوع سرور کامپیوتر دبیرخانه ملی حزب دموکرات در اوکراین هم حرفی به میان آورده بود یا خیر، البته که در این باره هم گفته بود. اما همین... این‌ها دلایلی بود که به علتش کمک مالی نظامی (به اوکراین) را معلق نگه داشتیم."

سخنان رئیس دفتر ترامپ درباره سرورهای دبیرخانه حزب دموکرات در اوکراین به موضوع ادعاهای اثبات نشده‌ای اشاره دارد که در جریان آن جمهوری‌خواهان مدعی‌اند حزب دموکرات کامپیوترهایی در جایی از اوکراین مستقر کرده بود تا در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ که به پیروزی ترامپ ختم شد، ادعای کمک مسکو به ستاد انتخاباتی او را به میان بکشد.

مولوینی همچنین در پاسخ خبرنگاران که گفته بودند آیا از نظر او این تصمیم ترامپ مصداق "گروکشی و بده بستان" است یا خبر گفت: "این ابزاری است که همیشه در سیاست خارجی استفاده می‌کنیم... اگر قرار است از نفوذ سیاسی در سیاست خارجی بهره بگیریم این چیزی است که روی خواهد داد. هر انتخاباتی پیامدهای خودش را دارد و بدیهی است که اعمال سیاست خارجی هم از دولت اوباما به دولت ترامپ تغییر خواهد کرد."

او همچنین گفت یکی از دلایل دیگر معطل نگه داشتن کمک مالی اوکراین "تحقیقات جاری در وزارت دادگستری آمریکا" بوده است. این در حالی است که یک مقام ارشد وزارت دادگستری آمریکا به سی‌بی‌اس نیوز گفت: "شنیدن این که کاخ‌ سفید پرداخت کمک مالی را با هدف جلب همکاری (اوکراین) با تحقیقات وزارت دادگستری معلق کرده بوده، برای ما تازگی دارد".

یک فرد مطلع در داخل وزارت دادگستری هم به سی‌بی‌اس گفت که مقام‌های این وزارتخانه از اظهارات مولوینی و ارتباط میان پرداخت نکردن کمک مالی به اوکراین و تحقیقات قضایی در این وزارتخانه "عصبانی" و "سردرگم" شده‌اند.

در جریان تحقیقات کنگره، ترامپ متهم شد که به دنبال فشار بر اوکراین برای تحقیق درباره جو بایدن بوده است. بایدن که پیش‌تر برای هشت سال معاون باراک اوباما بود اکنون نامزد اصلی رقابت‌های حزب دموکرات برای حضور در انتخابات سال ۲۰۲۰ است. اما رئیس موقت دفتر کاخ‌ سفید گفت تعلیق کمک مالی به اوکراین "هیچ ارتباطی با موضوع بایدن نداشته" است.

مولوینی اما ساعتی بعد از این کنفرانس مطبوعاتی که ۳۰ دقیقه طول کشید، اطلاعیه‌ای برای رسانه‌ها ارسال کرد و در آن مدعی شد که "باز رسانه‌ها اظهارات او را گزینشی" منتشر کرده‌اند. او در این بیانیه چند بار تاکید کرد که هیچ‌گاه نگفته تعلیق پرداخت کمک نظامی اوکراین منوط به تحقیقات علیه دموکرات‌ها شده است؛ "بگذارید یک بار دیگر تصریح کنم که هیچ بده بستانی بر سر پرداخت کمک مالی به اوکراین و انجام تحقیقات درباره انتخابات ۲۰۱۶ وجود نداشته است."

به نظر می‌رسد واکنش‌های گسترده به اظهارات مولوینی در این کنفرانس خبری یکی از دلایل صدور این بیانیه بوده است.

آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان که رهبری تحقیقات استیضاح را بر عهده دارد در واکنش به سخنان مولوینی گفت: "به نظر می‌رسد اوضاع از وضعیت بد و بدتر به سوی وضعیت وخیم رفته است."

جک ساکالو، وکیل کاخ‌سفید هم در اظهاراتی که تلاش برای فاصله گرفتن از اظهارات مولوینی تعبیر شده است، گفت در جریان کنفرانس مطبوعاتی مولوینی با دفتر حقوقی کاخ‌سفید هیچ مشورتی صورت نگرفته است.

مگی هابرمن، گزارشگر نیویورک تایمز هم نوشت: "این کنفرانس خبری حیرت‌انگیز بود. او پذیرفت که بده بستان و گروکشی در کار بوده اما هم‌زمان اظهارات او نشان داد که ترامپ به دنبال تاثیر بر مسیر توجه‌ها در جریان تحقیقات است، به این ترتیب که با علنی کردن برخی قضایا و اظهارات از زهر برملا شدن آن در جریان تحقیقات بکاهد."

در تحولی دیگری مربوط به تحقیقات استیضاح، پنجشنبه گوردن ساندلند، نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا به نمایندگان کنگره گفت که از دونالد ترامپ بر سر مسئله اوکراین "مایوس" شده است. از او به عنوان یکی از چهره‌های کلیدی در جریان رسیدگی به این تحقیقات نام برده شده است.

موافقت ساندلند برای شهادت در این تحقیق و تفحص از سوی برخی از رسانه‌های آمریکا "دور از انتظار" توصیف شده بود. حضور ساندلند در این جلسه در پشت درهای بسته صورت گرفت. از ساندلند در این جلسه درباره دخالت رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ در سیاست اوکراین سوالاتی شد. او گفت: "دیدگاه ما این بود که افرادی در وزارت خارجه، نه وکیل شخصی رئیس‌جمهوری، باید مسئولیت همه جانبه سیاست خارجی آمریکا را در قبال اوکراین برعهده بگیرند."

ساندلند همچنین افزود: "واضح بگویم. دعوت از یک دولت خارجی برای انجام تحقیقات با هدف تاثیر بر انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، اقدامی اشتباه است."

قرار بود ساندلند ۸ اکتبر (۱۶ مهر ماه) در این جلسه حضور یابد، اما دولت ترامپ در آخرین لحظه مانع از حضور او در مقابل کمیته تحقیق شد. متن پیامک‌هایی که میان ساندلند، کورت ولکر (نماینده ویژه آمریکا در اوکراین) و بیل تایلر (سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین) بر سر ترغیب دولت اوکراین برای آغاز تحقیقات درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما و نامزد پیشتاز دموکرات برای انتخابات سال آینده، رد و بدل شده است، یکی از اصلی‌ترین مدارکی است که در کانون تحقیقات استیضاح قرار دارد.

بسیاری محتوای این پیامک‌ها را سندی آشکار از این می‌دانند که قضیه اوکراین به یک مکالمه ساده میان ترامپ و زلنسکی محدود نبوده است بلکه یک "تلاش سیستماتیک و حساب شده" برای وادار کردن اوکراین به تحقیقات علیه بایدن‌ها بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.