خبرگزاری فرانسه گزارش داد، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که علیه بانک دولتی " هالک بانک" ترکیه به اتهام مشارکت در انجام تراکنش‌هایی به ارزش چندین میلیارد دلار که ناقض تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران دانسته شده، وارد عمل شده است. طبق اعلام این وزارت‌خانه، دست کم شش اتهام از جمله تقلب، پولشویی و نقض تحریم ها متوجه این بانک است.

جان دمرز- دستیار دادستان کل آمریکا -  گفت: این پرونده، یکی از جدی ترین پرونده های نقض تحریم های ایران بوده است که تا به حال دیده‌ایم. وی افزود که هالک بانک از طریق فراهم کردن غیر قانونی دسترسی ایران به میلیاردها دلار پول، تحریم ها را نقض کرده است.

تحرک جدید آمریکا درست در زمانی انجام می‌شود که روابط آنکارا و واشنگتن بر سر حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه بیش از هر زمان دیگری متنج شده است. این هفته، آمریکا وزرای دفاع و انرژی ترکیه را تحریم کرده بود.

مقامات آمریکایی در پرونده فوق ۹ نفر از جمله مهمت هاکان آتیلا- معاون سابق این بانک را متهم به نقض تحریم‌ها کرده اند. آتیلا سال گذشته نیز به دلیل آنچه واشنگتن " کمک به تهران برای فروش نفت" خواند در نیویورک محاکمه شده بود. او در ماه ژوئیه از زندان آزاد شده بود.

این نخستین بار نیست که هالک بانک به نقض تحریم های ایران متهم می‌شود. پیش‌تر و در جریان رسیدگی به پرونده رضا ضراب نام هالک بانک مطرح شده بود. ضراب در سال ۲۰۱۶ و در جریان سفر شبه فلوریدا به اتهام نقض تحریم‌ها بازداشت شد.

پرونده جدید مربوط به اتهامات این بانک در فاصله زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ است و دادستانی منهتن، هالک بانک را متهم به ایجاد شبکه ای در ترکیه، ایران و امارات برای دور زدن تحریم ها کرده است. طبق ادعای آمریکایی‌ها، طی این مدت هالک بانک ۲۰ میلیارد دلار از وجوه ایران را منتقل کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.