رویترز گزارش داد، کاهش تولیدات نفتی باعث خواهد شد تا بزرگ‌ترین اقتصاد خاورمیانه در یک قدمی رکود قرار گیرد. صندوق بین‌المللی پول که پیش‌تر پیش بینی کرده بود رشد اقتصادی امسال عربستان ۱.۹ درصد باشد، در گزارش جدید خود ضمن کاهش چشم گیر این رقم به تنها ۰.۲ درصد، نسبت به وقوع رکود در اقتصاد این کشور هشدار داده است.

این نهاد در گزارش خود ضمن اشاره به حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو که به کاهش ۵۰ درصدی تولیدات آن منجر شد افزود: هنوز برای تعیین خسارات این حمله زود است اما این حمله در کوتاه مدت به فضای عدم قطعیت فعلی خواهد افزود.

عربستان در سال های اخیر به دنبال کاهش نفت با کسری بودجه گسترده‌ای مواجه شده و همین مساله باعث انجام اصلاحات ساختاری زیادی شده است. سال گذشته اقتصاد عربستان رشد ۲.۲ درصدی را تجربه کرد. از زمان کاهش قیمت نفت، این کشور صادرات خود را با هدف افزایش قیمت کاهش داده است. صندوق پیش بینی کرده که با افزایش نسبی قیمت نفت در سال‌آینده، عربستان سال اینده رشد اقتصادی ۲.۲ درصدی را تجربه کند.

محمد الجعدان- وزیر نفت عربستان ماه گذشته به رویترز گفته بود که انتظار می‌رود رشد اقتصادی به طرز محسوسی کمتر از انتظارات قبلی باشد هر چند که از ذکر نرخ برآوردی دولت در خصوص رشد اقتصادی خودداری کرده بود.

از طرف دیگر صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده است که اقتصاد امارات امسال را با رشد ۱.۶ درصدی به پایان برد. این رشد ۰.۱ درصد کمتر از رشد سال گذشته این کشور است. نرخ رشد اقتصادی امارات برای سال آینده ۲.۵ درصد پیش‌بینی شده است.

صندوق هم‌چنین نرخ رشد دیگر کشورهای عربی شامل: عراق، قطر، کویت و عمان را برای سال جاری به ترتیب: ۳.۴ درصد، ۲ درصد، ۰.۶ درصد و صفر درصد و برای سال‌آینده به ترتیب معادل: ۴.۷ درصد، ۲.۸ درصد، ۳.۱ درصد و ۳.۷ درصد پیش‌بینی کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.