اسپانیا از صادر کنندگان عمده اسلحه به ترکیه سه شنبه از تعلیق ارسال تجهیزات نظامی به ترکیه بابت حمله ارتش این کشور به شمال سوریه خبر داد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» دولت سوسیالیست اسپانیا از ترکیه خواست که به این عملیات نظامی پایان دهد. اسپانیا معتقد است که این اقدام ترکیه ثبات منطقه را به خطر انداخته، تعداد پناهندگان را افزایش داده و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کند.

بر اساس این گزارش، عملیات نظامی ترکیه علیه شبه‌ نظامیان کُرد شمال سوریه که از ۱۷ مهر آغاز شد، با انتقاد شدید کشورهای اروپایی مواجه شد. بنا بر اعلام آنکارا، ارتش ترکیه قصد دارد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری سوریه پیشروی کند.

در بیانیه وزارت خارجه اسپانیا در این زمینه آمده است: «با هماهنگی با شرکای خود در اتحادیه اروپا، اسپانیا مجوزهای صادرات تسلیحاتی جدید که می‌تواند در این عملیات در سوریه استفاده شود را  لغو می‌کند.»

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه باید با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک و نه اقدامات نظامی رفع شود.»

این در حالی است که وزیر خارجه هلند نیز  گفت که در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود از وی درخواست کرده  تهاجم به سوریه متوقف شود.

«استف بلاک» وزیر امور  خارجه هلند روز دوشنبه در دیدار با «مولود چاووش اغلو» همتای ترکیه‌ای خود به وضوح به وی گفت که دولت هلند مخالف تهاجم ترکیه به شمال سوریه است و آن‌را محکوم می‌کند.

بر اساس اعلام موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیپری) اسپانیا پس از آمریکا،کره جنوبی، آلمان و ایتالیا پنجمین تامین کننده تسلیحات ترکیه خلال سال‌های 2008 و 2018 بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.