به گزارش روز سه‌ شنبه دفتر نخست وزیری انگلیس ، دو طرف درباره اوضاع شمال سوریه عمیقا ابراز نگرانی کرده و توافق کردند که تمام اعضای ناتو از جمله ترکیه بایستی تلاش خود را بر روی شکست داعش متمرکز کنند.

آنها همچنین تصریح کردند که عملیات ترکیه در شمال سوریه بایستی متوقف شود.

هم زمان اعضای گروه‌های مخالف جنگ عصر امروز مقابل سفارت ترکیه در لندن تجمع کرده و خواستار پایان اقدام نظامی دولت آنکارا شدند. 

نیروهای ارتش ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی به نام «چشمه صلح» به بخش های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کردند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌ های مدافع خلق (ی.پ.گ) عنوان کرد.

براساس تازه ترین گزارش سازمان ملل متحد ، تاکنون ۱۳۰ هزار نفر در اثر حمله ترکیه به شمال سوریه آواره شده‌اند.

همچنین سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که تخمین زده می شود حدود ۴۰۰ هزار غیر نظامی در مناطق محل درگیری حضور داشته باشند که نیاز به محافظت و کمک دارند.

تاکنون شماری از کشورهای اروپایی از جمله فنلاند ، نروژ ، آلمان ، فرانسه و جمهوری چک، فروش سلاح به ترکیه را به حالت تعلیق در آورده اند. وزیر امور خارجه انگلیس هم امروز از تصمیم مشابه دولت لندن در این رابطه خبر داد.

«دومینیک راب» طی سخنانی در پارلمان این کشور گفت:‌ دولت انگلیس کنترل صادرات سلاح را جدی می گیرد و در این مورد (حمله ترکیه به شمال سوریه) صادرات دفاعی به ترکیه را با دقت مورد تجدید نظر قرار می دهد.

وی افزود: مادامی که این بررسی ها صورت می گیرد ، مجوزی برای فروش سلاح به ترکیه که ممکن است در عملیات نظامی علیه سوریه استفاده شود، صادر نمی شود.

آمریکا نیز بامداد امروز (سه شنبه) دو وزارتخانه دفاع و انرژی و وزیران انرژی و دفاع ترکیه را به خاطر حملات نظامی به سوریه تحریم کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا همچنین در بیانیه ای اعلام کرد، تعرفه های واردات فولاد ترکیه را از ۲۵ به ۵۰ درصد خواهد رساند، علاوه بر آن، وزارت بازرگانی نیز مذاکرات تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری با آنکارا را متوقف خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس هفته گذشته در تماس تلفنی با رئیس جمهوری ترکیه نسبت به تداوم درگیری‌ها در سوریه عمیقاً ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف حملات نظامی در شمال سوریه شد.

وی از رئیس جمهوری ترکیه خواست تا به حملات علیه سوریه پایان داده و وارد مذاکره شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.