فصل جدید مسابقات باشگاهی بسکتبال با ۱۴ تیمی که حضورشان در مراسم قرعه‌کشی هفته گذشته قطعی شد، آغاز می‌شود و حضور کوچین آمل که قرار بود با ترکیب تیم جوانان وارد لیگ شود منتفی شده است.

به گفته مسئول کمیته مسابقات فدارسیون بسکتبال، اضافه شدن تیمی جدید با هر عنوان به لیگ برتر منتفی است. پیام سیفی‌زاده در این زمینه گفت: «با وجود قرعه‌کشی مسابقات و مهلتی که تا زمان انجام آن برای اعلام آمادگی قطعی تیم‌ها تعیین شده بود، صحبت‌هایی مبنی بر اضافه شدن تیمی جدید مطرح بود. به همین دلیل مهلتی دوباره تعیین شد تا در صورت اضافه شدن قطعی این تیم، فهرست شرکت‌کنندگان را به ۱۵ تیم افزایش دهیم.»

او ادامه داد: «قرار بود تیمی به‌عنوان تیم جوانان ۲۰۲۰ (با نام کوچین آمل داشته باشیم) اما در کل حضور این تیم در لیگ برتر منتفی شد. اگر این تیم واقعاً قصد حضور در مسابقات را داشته باشد در لیگ دسته یک شرکت خواهد کرد.»

 حضور تیم جوانان ایران (که قرار است سال آینده میلادی رقابت‌های خود را در این رده آغاز کند) اتفاق بسیار خوبی برای بسکتبال ایران در رده‌های پایه بود؛ اقدامی که چند سالی در والیبال پیاده شده و نتایج قابل توجهی را هم در پی داشته اما در بسکتبال به‌هیچ‌وجه مورد توجه قرار نگرفت. این اتفاق در حالی افتاد که گفته شده برخی بازیکنان این تیم قبلاً با دیگر تیم‌های لیگ برتری قرارداد بسته و در عضویت آنها بودند به همین خاطر با کامل نشدن تیم، حضورش در لیگ برتر هم منتفی شد. جالب اینجاست که شنیده می‌شود قرار است این تیم در لیگ دسته اول حضور پیدا کند!

نکته اینجاست که وقتی تیمی با این هویت و بر پایه منافع تیم ملی و بسکتبال ایران قرار است وارد لیگ شود، آیا نمی‌شود فدراسیون ورود کرده و برخی موانع ممکن را برای حضورش از بین ببرد؟ بازیکنان ۱۸، ۱۹ساله این تیم که در تیم‌های لیگ برتری حضور دارند، چه تأثیری در تیم‌های خود دارند و چند دقیقه زمان بازی خواهند گرفت که نمی‌شد با مذاکره، حضورشان در کنار هم در لیگ برتر را فراهم کرد؟

در نهایت هم حداکثر یکی دو بازیکن اگر نمی‌توانستند به بقیه ملحق شوند، مشکل خاصی برای این تیم ایجاد نمی‌شد و با اضافه شدن یکی دو جایگزین، می‌شد شاهد حضور این تیم در لیگ برتر باشیم.

از طرف دیگر حالا که صحبت از حضور تیم جوانان در لیگ دسته اول است، دیگر صحبت از آن بازیکنان نیست و مشکلی برای حضور این تیم در دسته اول نیست؟

 بسکتبال ایران در سال‌های اخیر و نتایجش در رده‌های پایه نشان داده شرایط این رده‌ به‌هیچ‌وجه خوب و قابل قبول نیست. سال‌هاست چهره‌های برجسته و قابل تأملی به تیم‌های ملی نمی‌رسند و در عمل خبری از پشتوانه‌سازی نیست. پس از قهرمانی نوجوانان در قهرمانی آسیایی تهران، تمام تیم‌های پایه ایران با ضعیف‌ترین نتایج از رقابت‌های آسیایی برگشتند و نتوانستند سهمیه حضور در رقابت‌های جهانی را کسب کنند.

پس واضح است که باید در این رده کار برجسته و مهمی انجام شود؛ نظیر همین اقدامی که تنها در حد حرف باقی ماند و برای اجرایش تلاشی صورت نگرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.