کمیته عالی انتخابات تونس دوشنبه شب اعلام کرد که «قیس سعید» با کسب ۷۲.۷۱ درصد آراء، پیروز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد.

 

«قیس سعید» نامزد مستقل و استاد حقوق بین‌الملل توانست با کسب بیش از ۷۲ درصد آراء بر رقیب خود «نبیل القروی» از حزب «قلب تونس» پیروز شود و به کاخ ریاست‌جمهوری قرطاج راه یابد.

سعید ۲۲ اکتبر ۱۹۵۸ (۳۰ مهر ۱۳۳۷) در تونس به دنیا آمده و در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این کشور تحصیل کرده و علاوه بر آن مدرک دیپلم آکادمیک بین‌المللی در رشته حقوق اساسی را در ایتالیا کسب کرده است.

او از سال ۱۹۸۶ فعالیت‌های خود را به عنوان مدرس در دانشکده حقوق، علوم اقتصادی و سیاسی شهر سوسه در شرق تونس آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۹۹ به دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اجتماعی منتقل شد.

سعید بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ به عنوان گزارشگر دو کمیته ویژه دبیرخانه اتحادیه عرب مأمور اصلاح پیش‌نویس منشور این اتحادیه شد.

او همچنین در سال ۱۹۹۷ به عضویت هیأت علمی و هیأت مدیره آکادمی بین‌المللی قانون اساسی شد و علاوه بر آن ریاست مرکز قانون اساسی برای دموکراسی در تونس را بر عهده داشت.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، سعید از مخالفان سرسخت رژیم سابق تونس به ریاست «زین‌العابدین بن علی» دیکتاتوری که به تازگی در عربستان درگذشت، بود و پس از سرنگونی رژیم بن علی نیز به دولت‌های پس از آن ایرادهایی گرفته و از حامیان قدرتمند خواسته‌های انقلاب ۲۰۱۱ است.

سعید یکشنبه شب در پی اعلام پیروزی وی در انتخابات در یک کنفرانس خبری به هوادارانش تأکید کرد که «شما درس بزرگی به همه جهان دادید، شما جهان را بهت‌زده کردید، این یک انقلاب است.»

او پیش از برگزاری انتخابات نیز تأکید کرده بود که «عادی‌سازی روابط با اسرائیل خیانتی بزرگ است چرا که ما در وضعیت جنگ با این رژیم قرار داریم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.