ژنرال جان آلن، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان و نماینده ویژه سابق رئیس جمهور در ائتلاف مبارزه با داعش به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: بحران کنونی در سوریه کاملاً قابل پیش‌بینی بود و آمریکا چراغ سبز آن را داد.

وی افزود: هیچ شانسی وجود نداشت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر سر قول خود بماند و در حال حاضر پاکسازی قومی کامل توسط شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه در جریان است. این رویدادی است که وقتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا غرائزش و اتحادش با حاکمان خودکامه را دنبال می‌کند، رخ می‌دهد.

آلن که در جریان سخنرانی در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ تاکید کرد که قدرت نظامی‌ و نیروهای مسلح آمریکا از هیلاری کلینتون، رقیب وقت ترامپ حمایت می‌کنند، گفت: من گفته بودم که خون و خونریزی وجود خواهد داشت، اما این وضعیت را تصور نمی‌کردم.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد، ترامپ دستور داده باقی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خارج شوند؛ تحولی که مبارزه علیه داعش را فلج کرده و دستاوردهای جنگی آمریکا و کردهای سوریه را به مسکو و دمشق تحویل داده است.

به دنبال دستور اخیر ترامپ برای خروج ۵۰ نیروی آمریکایی از منطقه مرزی شمال سوریه در بحبوحه وجود این احتمال که حمله ترکیه به این منطقه قریب الوقوع است، آنکارا روز چهارشنبه حمله نظامی خود به شمال سوریه را آغاز کرد.  

آلن گفت: اقدام ترامپ برای تایید کمک ۵۰ میلیون دلاری به سوریه یک ژست "توخالی" است.

وی افزود: چه کسی قرار است این کمک مالی را اداره کند و اصلا این کمک برای کیست؟ صدها هزار تن در حال فرار از شمال سوریه هستند و آژانس‌های امدادرسان نیز در حال ترک این منطقه می‌باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.