در این بیانیه که امروز انتشار یافته، آمده است: متخصصان با سازمان انرژی اتمی ایران درباره همکاری فنی بین المللی برای ساختن راکتور گفت وگو خواهند کرد.

سفارت انگلیس در این بیانیه تصریح کرده است: این سفر تشکیل دهنده قسمتی از تعهد ما برای اطمینان یافتن از این است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم برای ایران و هم جامعه بین الملل دارای منفعت است. به همین دلیل است که ما به تعهدات خود نسبت به همکاری با ایران برای مدرن سازی راکتور اراک پای بند هستیم و در همین راستا به ایران کمک می کنیم تا یک برنامه انرژی هسته ای غیر نظامی مدرن و به روز را توسعه دهد.

در این بیانیه آمده است:‌ همکاری ما با ایران در پروژه اراک در طول سال گذشته پیشرفت مهمی داشته و ما مشتاقانه منتظر دیدارهای آینده هستیم تا از پیشرفت پروژه حمایت کنیم.

این سفر در حالی صورت می گیرد که ایران به دلیل بدعهدی کشورهای اروپایی به عدم پایبندی کامل به توافق هسته ای روند کاهش تعهدات خود به برجام را درسه مرحله آغاز کرده است.

گام های ایران در کاهش تعهدات، ملزم نبودن به رعایت سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده، ملزم نبودن به رعایت محدودیت غنی سازی اورانیوم تا سقف ۳.۶۷ درصد و خارج نکردن مازاد آب سنگین بودند که در ۱۸ اردیبهشت یال جاری اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر ماه و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷درصد اجرا شد.

 

گام سوم ایران برای کاهش وتوقف برخی تعهدات ذیل برجام که از ۱۶ شهریور ماه شروع شد، بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بوده است.

 

آمریکا اردیبهشت‌ سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌های سنگین علیه ملت ایران را برگرداند.

این اقدام واشنگتن با مخالفت جهانی روبه رو شد و سایر کشورهای امضاکننده برجام اعلام کردند که با پیش‌بینی سازوکارهایی برجام را حفظ می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.