به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در گفتگوی تلفنی با "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه خواستار توقف سریع حملات این کشور به شمال سوریه شد.

این خبر را امروز "اولریک دمر" ، معاون سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد.

دولت آلمان همچنین ارسال تسلیحات به ترکیه را هم متوقف کرده است.

به گفته "دمر"، گفتگوی تلفنی مرکل و اردوغان به درخواست طرف ترک صورت گرفته است. بر این اساس حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه موضوع اصلی مورد مذاکره این دو مقام آلمانی و ترک بوده است.

مرکل در این گفتگوی تلفنی گفته است که بدون در نظر گرفتن منافع امنیتی بجای ترکیه این اقدام می تواند به فرار و جابجایی بخش های زیادی از مردم بومی، ناپایداری منطقه و قدرت گرفتن مجدد داعش منجر شود.

"آنگرت کرامپ-کارن بائر"، وزیر دفاع آلمان هم به ترکیه در این باره که بخواهد به عنوان قدرت اشغالگر در شمال سوریه باقی بماند هشدار داده است. وی تاکید کرد که ترک ها یک شریک ناتو هستند و ناتو یک ائتلاف نظامی است که بر مبنای ارزش ها تشکیل شده است. ترکیه به عنوان شریک ما در ناتو باید مانند هر کشور دیگر عضو این اتحادیه، پایداری و صلح را تامین کند و هرگز نباید به عنوان قدرت اشغالگر عمل کند؛ این مرزی است که ترکیه نباید از آن عبور کند.

وزیر دفاع آلمان همچنین تصریح کرد که اگر مدارکی به دست آید مبنی بر اینکه ترکیه واقعا تصمیم دارد به عنوان یک نوع قدرت اشغالگر مدت طولانی در شمال سوریه باقی بماند  در این صورت باید پاسخ آشکاری از طرف ما وجود داشته باشد و این شدنی نیست.

وی همچنین تصمیم آمریکا برای عقب نشینی از شمال سوریه را یک سیگنال فاجعه بار به شبه نظامیان کرد موسوم به پیشمرگه که به این کشور در مبارزه با داعش کمک می کردند دانست و از توافق پناهندگان با ترکیه حمایت کرد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه با نام عملیات «چشمه صلح» که از بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی با اعلام رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه آغاز شده، مخالفت‌های زیادی را در بین کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی به‌دنبال داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.