به گزارش رویترز، برخورد قایق ماهیگیری کره‌شمالی و قایق گشت‌زنی ژاپنی دوشنبه گذشته رخ داد.

یک سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی در بیانیه‌ای گفت: این تصادف عمدی بود و یک اقدام گانگستری از سوی ژاپن بوده است و توکیو باید اقداماتی را در راستای جلوگیری از وقوع دوباره چنین تصادف‌هایی در آینده انجام دهد.

در ادامه این بیانیه که خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای منتشر کرد، آمده است: ما قویا از دولت توکیو می‌خواهیم تا بابت این خسارت مادی که به غرق قایق ماهیگیری کره‌شمالی منجر شد، غرامت پرداخت کند. اگر چنین رویدادی بار دیگر اتفاق بیفتد،‌ ژاپن با پیامدهای کاملا ناخوشایندی روبرو می‌شود.

گارد ساحلی ژاپن دوشنبه اعلام کرد، حدود ۶۰ تن از خدمه این قایق ماهیگیری کره‌شمالی را پس از برخوردش با قایق گشت‌زنی ژاپن در آب‌های این کشور نجات داده است.

وزارت خارجه کره‌شمالی با رد ادعای دولت توکیو درباره اینکه قایق ماهیگیری کره‌شمالی مقصر این برخورد بوده است، اعلام کرد: این قایق ماهیگیری در مسیر عادی خود در حال حرکت بود. ژاپن تلاش می‌کند تا این اقدام عمدی را توجیه کند و می‌خواهد خودش را موجه نشان دهد. آن‌ها نمی‌توانند از مسئولیت این تصادف که به غرق قایق ماهیگیری ما منجر شد، فرار کنند.

همچنین مقام‌های ژاپنی گفتند، قایق کره‌شمالی به صورت غیرقانونی در منطقه ویژه اقتصادی ژاپن در حال ماهیگیری بوده است. آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن پس از این حادثه اظهار داشت، تحقیقات در این رابطه آغاز شده است. او در جلسه پارلمان اظهار داشت، برای جلوگیری از ماهیگیری توسط قایق‌های ماهیگیری خارجی در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن اقدامات لازم انجام خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.