سخنگوی دولت چندی پیش گفته بود «عربستان برای آقای روحانی پیغام هایی آورده بود. اما ما باید علائم آن را کاملا مشاهده کنیم. اولین علامت عدم حمله به یمن و کشتار یمنی هاست. اگر عربستان واقعا دنبال تغییر رفتار خود باشد ما استقبال می کنیم. صرف نظر از مباحثی که امروز گفتند اگر واقعا صادق باشند و دنبال تغییر رفتار باشند ما استقبال می کنیم».

دو روز بعد، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی این اظهارات را «غیردقیق» خواند.

در همین رابطه علی ربیعی با اشاره به جزئیات پیام های ریاض به تهران و اظهارات وزیرخارجه عربستان، گفت: «آنچه به‌ عنوان سخنگوی دولت بیان کردم، کاملاً دقیق بوده است. وزیر خارجه عربستان مشخص نکرده که چه بخشی از مواضع من «غیردقیق» بوده اما ظاهراً، درصدد تکذیب ارسال پیام ‌های سعودی‌ ها به ایران بوده است.»

ربیعی در پاسخ به این سوال که کدام کشورها میانجی تهران و ریاض شده اند ادامه داد: کشورهای متعددی با حسن نیت، کوشیده‌ اند میانجی تنش ‌زدایی تهران – ریاض شوند و برخی از آن‌ها حامل پیام سعودی‌ها هم بوده‌ اند. در سطح رسانه‌ ای، حداقل، نخست‌ وزیر پاکستان به ‌طور رسمی اعلام کرد که ولیعهد عربستان از وی خواسته تا با رئیس‌ جمهور ایران درباره سعودی‌ ها مذاکره کند. 

از سوی دیگر وزیر خارجه عربستان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرده است، «درباره آنچه سخنگوی دولت ایران درباره صلح در یمن گفت، پادشاهی سعودی درباره یمن با ایران صحبت نکرده و نخواهد کرد. مسئله یمن، کاملاً به یمنی‌ ها مربوط است». 

سخنگوی دولت در واکنش به این بخش از اظهارات الجبیر نیز گفته است، این بخش از سخنان وی هم بیانگر انتقال نادرست و غیردقیق مواضع ایران به وزیر خارجه عربستان است. زیرا من در سخنان خود که مورد اشاره وی قرار گرفته، مستقیم و غیرمستقیم، موضعی بیان نکرده‌ ام که بر ضرورت مذاکره سعودی‌ ها با ایران درباره یمن دلالت داشته باشد و اصولاً، چنین موضوعی، مطالبه و موضع جمهوری اسلامی نیست.

ربیعی در پایان گفت: ما نیازی نمی ‌بینیم به نیابت از یمنی‌ها یا در غیاب آن ‌ها وارد گفت‌ و گو با عربستان شویم؛ زیرا یقین داریم یمنی‌ ها از توانمندی و تسلط لازم برای دفاع از حق خود در مذاکرات دیپلماتیک با سایر کشورها برخوردارند. علاوه براین، ایران از همان ابتدا تأکید داشته و دارد راهکار برقراری صلح در یمن، انجام گفت ‌و گوهای یمنی – یمنی است اما از وزیر خارجه عربستان که تأکید کرده «مسئله یمن، کاملاً به یمنی‌ها مربوط است» باید پرسید با این موضع، تهاجم نظامیان سعودی و سایر کشورهای عضو ائتلافشان به یمن را چگونه می‌ توان توجیه کرد؟ چرا در مسئله‌ ای که مربوط به خود یمنی‌ هاست، ورود کرده‌ اند و جنگ مرگباری به یمنی‌ ها تحمیل کرده‌ اند؟

گفتنی است عمران خان فردا با هدف پیگیری ابتکار میانجیگری به تهران می آید و باید دید که در این راستا چه تحولی در روابط ایران و عربستان ایجاد خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.