اسحاق جهانگیری بعد از ظهر دوشنبه در همایش ملی روز روستا و عشایر در بیرجند بیان کرد: استان مهم و راهبردی خراسان جنوبی به دلیل موقعیت و شرایط ویژه و سابقه تمدنی در کشور نقش مهم و تعیین کننده ای دارد.

وی با بیان اینکه باید همه با هم تلاش کنیم زمینه های توسعه استان فراهم شود و مشکلات را به حداقل برسانیم، گفت: این استان دارای ظرفیت های بالقوه ای بوده که در توسعه آن بسیار تاثیر گذار است.

جهانگیری با بیان اینکه بخشی از این سفر در راستای شرکت در همایش روز ملی  روستا و عشایر است، گفت: برگزاری این همایش در استان های دارای عشایر از ایده های مهمی بوده که امسال در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: ۴۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی روستایی بوده و تقریبا تمام شهر درح روستا و نزدیک مرز است.

حل مشکلات عشایر جزو مسائل جدی و تعیین کننده کشور است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه حل مشکلات عشایر جزو مسائل جدی و تعیین کننده کشور است، گفت: نمی توان در مورد ایران به عنوان کشوری متمدن صحبت کرد مگر اینکه به روستاها و مناطق عشایری توجه ویژه داشته باشیم.

 جهانگیری با اشاره به روستاهای تاریخی خراسان جنوبی بیان کرد: آثار تاریخی این منطقه می طلبد مسئولان استانی این‌ مناطق را احیا کرده و در مورد آن کتاب بنویسند.

وی با اشاره به بازدید هفت هزار توریست خارجی از روستای ماخونیک خراسان جنوبی، بیان کرد: شاید مردم ایران حتی اسم این روستا را نشنیده باشند اما چرا این ها را طرح نکنیم؟

جهانگیری با بیان اینکه طرح این موضوعات سبب غرور ملی می شود، بیان داشت: ما مسئولان موظف هستیم گذشته پرافتخار کشور را مکتوب و به آیندگان منتقل کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید به روستاها برسیم، افزود: روستاها جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی دارد و می توانیم با کمک روستاها اقتصاد کشور را به خودکفایی نزدیک کنیم.

۱۲۲ میلیون تن محصولات در روستاها تولید می شود

جهانگیری با بیان اینکه بار سنگین حفاظت و حراست از امنیت غذایی بر عهده روستاییان و عشایر است، عنوان داشت: وظیفه ما قدردانی است و این قدردانی را با برگزاری این همایش ها انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه روستاییان و عشایر بار بسیار بزرگی از تولیدات کشاورزی کشور را به دوش می کشند، گفت: در حال حاضر ۱۲۲ میلیون تن محصولات در این روستاها تولید می شود.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت تراز تجاری بخش کشاورزی هشت میلیارد دلار منفی بود، اضافه کرد: این رقم سال به سال کم شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کارهایی که در کشور انجام شده کارهای بزرگی است، عنوان کرد: اما گاهی حرف های مهم را تکرار نمی کنیم و یا می گوییم شاعری است.

جهانگیری، هدف از انقلاب را اجرای عدالت دانست و گفت: اگر از عدالت صرف نظر کنیم از حیات انسانی نیز صرف نظر کرده ایم.

وی ادامه داد: امام (ره) دنبال عدالت بود و یکی از جنبه های عدالت رسیدگی به مناطق محروم و روستاهای کشور است.

۲۰۰ هزار شغل در روستاها ایجاد شده است‌

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اقدامات انجام شده در روستاها بی نظیر است، افزود: کارهای دولت در این مدت بی سابقه بوده و این در حالی است که از شش سال فعالیت دولت چهار سال تحریم بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت ۱۴ هزار روستای کشور گازدار بوده که الان به ۳۰ هزار روستا رسیده است، افزود: در این بی منابعی اقتصادی تدبیر کردیم چگونه گاز رسانی را انجام دهیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: بعضی اوقات انقدر فضای برخی از ما مسئولان مسموم می کنیم  که کسی که قصد بیان این اقدامات را دارد منصرف می شود.

وی با بیان اینکه در قبل از دولت میزان آبرسانی روستایی سالانه ۲۶۳ روستا بود، عنوان داست: در این دولت این رقم به هزار و ۶۰۳ روستا در سال رسیده است.

وی با بیان اینکه اقداماتی که در بخش آب و خاک اجرا شده در تاریخ ایران بی سابقه است، گفت: سدهایی که برای مناطق مرزی کشور از ابتدای انقلاب نیمه کاره مانده بود، با اعتبار ۳۰ هزار میلیاردی تکمیل شد.

جهانگیری با اشاره به مهاجرت روستاییان حاشیه شهر بیان کرد: با پیگیری های انجام شده ، ۲۰۰ هزار شغل در روستاها ایجاد شده است‌.

وی با بیان اینکه کشور در شرایط خطیری قرار دارد اما در دل این شرایط بن بست وجود ندارد و نباید مایوس شویم، اظهار کرد: از دل این وضعیت بهترین شرایط برای جمهوری اسلامی به وجود می آید.

آمریکا فریب اطلاعات غلط را خورد

جهانگیری جمهوری اسلامی را کانون ثبات منطقه عنوان کرد و گفت: آمریکایی ها با برنامه آمدند اما فریب اطلاعات غلط را خوردند و باور کردند انقلاب با تحریم جدید از بین می رود.

وی با بیان اینکه آمریکا گفت با این تحریم اقتصاد ایران به فروپاشی رسیده و مردم به خیابان ها کشیده می شوند، افزود: مردم و مسئولان نباید تحت تاثیر فضای منفی که می خواهد روحیه را خُرد کند، قرار گیرند.

جهانگیری با بیان اینکه در حد توان خود ایستادیم و طرح های امریکا شکست خورده است، افزود: اگرچه به اقتصاد ایران شوک وارد شد و باعث تلاطم شد اما تورم روند کاهنده پیش گرفته و رشد اقتصادی افزایش یافته است.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از مهم ترین برنامه های دشمن در شاخص های اقتصادی بر هم‌زدن قیمت ها در بازار بود، افزود: در بهار امسال ۳۲۰ هزار شغل و در تابستان ۸۶۳ هزار شغل جدید ایجاد کردیم که نشان می دهد اقتصاد مستحکم است.

جهانگیری با بیان اینکه واردات کالا در شش ماهه سال جاری ۲۰ درصد کاهش یافته و صادرات مشابه سال گذشته است، گفت: از نظر وزنی ۲۲ درصد صادرات کالای کشور افزایش یافت.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: آمریکا بعد از بانک و نفت به دنبال سیستم حمل و نقل کشور بود و به انواع روش ها کشتی ها را تحریم کردند اما بزرگترین خرید کشتی را در چند ماه اول تحریم انجام دادیم.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد کشور رو به رشد است، اظهار کرد: بورس ایران موفق ترین بورس در منطقه است.

برچسب محرومیت را از پیشانی خراسان جنوبی برداریم

وی بیان کرد: معیشت مردم در سخت ترین شرایط ممکن است و این موضوع را با پوست و جان لمس می کنیم ولی حتما در این بخش موفق خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مردم ایران پای نظام و کشورشان ایستاده اند، اظهار کرد: امیدوارم به سمتی پیش برویم که در اقتصاد کشور به شرایط بهتری برسیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید برای خراسان جنوبی برنامه توسعه ای تعریف و برچسب محرومیت از پیشانی این استان برداشته شود، گفت: همچنین باید راه آهن از خراسان جنوبی عبور کند.

وی با اشاره به مشکلات آبی استان ادامه داد: برای مجتمع آبرسانی از ظرفیت ماده ۵۶ و سایر ظرفیت ها استفاده می شود که دغدغه آبرسانی به روستاها رفع شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.