به گزارش پایگاه نشنال اینترست در تحلیلی در خصوص مواضع دونالد ترامپ در قبال آزمایشات موشکی کره شمالی می نویسد: «کره شمالی در کمتر از یک ماه، هفت بار موشک شلیک کرد و این موضوع، نشان از ارتقاء قابلیت‌های نظامی این کشور داشت. پیونگ‌یانگ اخیرا از ادامه مذاکرات با آمریکا خبر داد و این موضوع، با دومین آزمایش موشکی آن توسط یک سامانه با قابلیت پرتاب همزمان چند موشک مقارن شد. این آزمایشات علی‌رغم تهدید امنیتی، با بی‌تفاوتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مواجه شده است. به گفته تحلیلگران، این آزمایشات جهت تقویت اهرم فشار کره شمالی در صورت ادامه‌ مذاکرات است یا دست کم، نمایشی از نارضایتی این کشور درخصوص تمرینات مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر هیچکدام از این موارد، به درستی آزمایشات موشکی ماه ژوئیه و اوت را توضیح نمی‌دهد. پس از نشست سنگاپور (میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون)، ابعاد تمرینات مشترک نظامی آمریکا و کره شمالی به صورت عامدانه کمتر شد تا از این طریق، دغدغه‌های کره شمالی کاهش یابد. در همین حال،‌ با ادامه فعالیت‌های نظامی خود کره شمالی، این امکان وجود نداشت که خواستار پایان کامل رزمایشهای مشترک آمریکا و کره جنوبی شود.

در همین حال نمی‌توان گفت که در مذاکرات با آمریکا، آزمایشات موشکی کره شمالی برای این کشور اهرم فشار به شمار می‌رود. ترامپ مکررا گفته است که این آزمایشات برای او جای نگرانی ندارد و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید این فعالیتهای موشکی کره شمالی، ناقض مقررات شورای امنیت سازمان ملل نیست. طبق روال دو دهه گذشته، تاکتیک‌های نظامی راه‌گشای مذاکرات بین این دو کشور نبوده‌ اند.

احتمال قوی آن است که کره شمالی، با بهانه قرار دادن رزمایشهای نظامی آمریکا و کره جنوبی، به آزمایش تسلیحات جدیدش پرداخته باشد و وانمود شود که این موضوع، تنها نشانی از نارضایتی این کشور و پاسخی به "ماهیت متخاصم" آمریکا و کره جنوبی بوده باشد. با این حال، تازه‌ترین آزمایش موشکی این کشور که اندکی پس از اعلام از سرگیری مذاکرات صورت گرفت، می‌تواند دلیل دیگری داشته باشد؛ اما به هر حال فرصتی بوده تا یک سامانه جدید مورد آزمایش قرار گیرد.

از نقطه نظری دیگر،‌ ترامپ با بی‌اهمیت شمردن پرتاب موشک‌های کره شمالی، قصد داشته تا روند مذاکرات با این کشور را حفظ کند؛ در همین حال کره شمالی از کاهش چشم‌اندازهای خود برای مذاکره خبر داده و می‌توان گفت کم‌اهمیت شمردن موشک‌های این کشور، در زنده نگه داشتن مذاکرات ناتوان بوده است؛ به خصوص از زمانی که کره شمالی نشان داد تمایل به ادامه مذاکرات، به معنای گفتگوی واقعی ندارد. این موضوع، پیامی واضح به کیم جونگ اون داشت: ادامه دادن توسعه سامانه‌های موشکی، هیچ پیامدی ندارد.

 

در نشست اخیر سران گروه هفت، ترامپ گفته بود:‌ "من در این مورد خوشحال نیستم. اما، او(کیم جونگ اون) باز هم هیچ توافقی را نقض نکرده است". ترامپ، تست‌های موشکی کره شمالی را در حالی توجیه‌پذیر و عادی عنوان کرده که آمریکا در عین حال پیش از این انجام تست موشکی توسط کره شمالی را به طور صریحی ممنوع دانسته و سازمان ملل از سال ۲۰۰۶، خواستار توقف تمام فعالیت‌های موشکی کره شمالی شده و از ۲۰۱۳ به بعد، خواستار کنار گذاشتن کامل برنامه موشکی آن شده است و هیچ استثنائی درخصوص موشک‌های کوتاه‌برد نیز قائل نشده است.

موشک‌های کره شمالی به رغم موضع ترامپ، هشداری امنیتی برای آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در پی دارند. در ماه ژوئیه و اوت، کره شمالی سامانه‌هایی را آزمایش کرد که قابلیت تحرک زیادی داشت که رهگیری آن را سخت‌تر می‌کرد. این سامانه‌ها، می‌تواند موارد بیشتری از تاسیسات آمریکا در ژاپن و کره جنوبی را هدف قرار دهند. ایجاد سامانه‌های جدید و ادامه‌دار بودن این فعالیت پس از پایان تمرینات نظامی آمریکا و کره جنوبی، نشان از نوسازی فناوری تسلیحاتی کره شمالی دارد.

یکی از مسائل نگران‌کننده دیگر درخصوص کره شمالی، آزمایش موشک KN-۲۳ در اواخر ژوئیه بود. به باور کارشناسان، این موشک می‌تواند مسیر پرواز غیر متعارفی داشته باشد که اجازه عبور از میان سامانه‌های دفاعی آمریکا را به آن می‌دهد. ایوایا تاکشی، وزیر دفاع ژاپن نیز بر این مساله تاکید کرد و امکان رهگیری آن را برای سامانه‌های دفاع موشکی، دشوار خواند.

ترامپ با اعتراض نکردن به شلیک موشک‌های کوتاه‌برد کره شمالی، آن‌ را موضوعی عادی‌ جلوه می‌دهد؛ حتی کره شمالی نیز اظهار کرد که نظرات ترامپ، آزمایشات موشکی این کشور را توجیه می‌کنند. کِوون جانگ گون، از مقامات وزارت خارجه کره شمالی، گفته است: "حتی رئیس‌جمهور آمریکا نیز سخنانی گفته است که در واقع، حق دفاع از خود را برای یک حکومت خودمختار، به رسمیت می‌شناسد؛ او گفت که این یک آزمایش کوچک موشکی است که بسیاری از کشورها آن را انجام می‌دهند".

حال با دورنمای از سرگیری مذاکرات دو کشور و اظهارات کره شمالی مبنی بر اینکه "تمام اموری که ما تاکنون اتخاذ کرده‌ایم، باید در مذاکرات مطرح شود"، به نظر نمی‌آید که آمریکا، بتواند موضوع موشک‌های کوتاه‌برد کره شمالی را به دستور کار مذاکرات‌شان بیفزاید؛ مگر آنکه دو طرف، پیش‌تر به طور خصوصی آن‌ها را به بحث گذاشته باشند؛ جملات ترامپ، مجددا ناقض این موضوع است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.