به گزارش رویترز، آمریکا و کره‌جنوبی در روزهای گذشته مانور نظامی خود را آغاز کرده‌اند؛ مانورهایی که کره‌شمالی آن را محکوم کرده و گفته که شبه‌جزیره‌کره را در آستانه جنگ قرار می‌دهد. کره‌شمالی در ۲۹ نوامبر سال جاری میلادی یک موشک بالستیک قاره‌پیما را از فراز ژاپن شلیک کرد. این موشک قادر بود به خاک ایالات‌متحده آمریکا برسد. مانور آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی ششمین رزمایش بین سه کشور برای تشریک اطلاعات در زمینه رهگیری موشک‌های بالستیک است. وزارت دفاع ژاپن اعلام نکرده است که آیا سیستم دفاع موشکی تاد در این مانور مورد استفاده قرار می‌گیرد یا نه. استقرار این سیستم دفاعی موشکی آمریکا در کره‌جنوبی باعث خشم چین شده چون این کشور نگران است که این رادار قدرتمند برای نظارت بر امور نظامی چین مورد استفاده قرار بگیرد و تهدیدی علیه امنیت چین باشد.

آزمایش موشکی کره‌شمالی که ماه گذشته میلادی صورت گرفت باعث واکنش شدید رهبری آمریکا شد و این کشور اعلام کرد درصورت بروز جنگ، کره‌شمالی به‌طور کامل نابود می‌شود. آمریکا بر چین و سایر کشورها برای قطع روابط تجاری و دیپلماتیک خودشان با کره‌شمالی فشار آورده است تا از این راه کره‌شمالی را تحت فشار قرار دهد تا از برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش دست بردارد. دیروز (یکشنبه) همچنین کره‌جنوبی اعلام کرد که تحریم‌های یکجانبه جدیدی را علیه ۲۰ نهاد و ده‌ها شخصیت حقیقی کره‌شمالی اعمال می‌کند که براساس آن جلوی هرگونه نقل و انتقال مالی میان این افراد و کره‌جنوبی گرفته می‌شود.

این تهدیدها و چنگ و دندان نشان دادن‌ها درحالی است که فرستاده سازمان ملل پس از سفر بی‌سابقه به کره‌شمالی و تاکید به این کشور برای باز نگه‌داشتن کانال‌های ارتباطی، هشدار داد یک محاسبه نادرست می‌تواند به جنگ منجر شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر «جفری فلتمن»، فرستاده ارشد سازمان ملل به کره‌شمالی که نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه این سازمان از سال ۲۰۱۰ محسوب می‌شود کمتر از یک هفته پس از آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای این کشور صورت گرفت. سازمان ملل گفته است که فلتمن با «ری یونگ هو»، وزیر امور خارجه کره‌شمالی و «پاک میونگ کوک»، معاون وی دیدار کرده و آنها توافق کردند که اوضاع کنونی بسیار تنش‌زا است و برای صلح و امنیت در جهان امروزی بسیار خطرناک است.

این مقام سازمان ملل همچنین گفت:‌ «باید از محاسبه و برآوردهای نادرست پرهیز کنیم و کانال‌های ارتباطی را برای کاستن از خطر بروز درگیری باز بگذاریم. جامعه بین‌الملل به یافتن یک راه حل صلح آمیز برای مساله کره‌شمالی پایبند است». فلتمن همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد. سفر بی‌سابقه این مقام ارشد سازمان ملل به کره‌شمالی پس از مانور نظامی کره‌جنوبی و آمریکا صورت گرفته است.