حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، امروز در جلسه هیات دولت روایتی از چند روز حضورش در نیویورک، دیدارهایی که در این حاشیه این سفر داشت، کارشکنی‌های آمریکا علیه ایران و ...روایت کرد.

او در بخشی از اظهاراتش در در جلسه هئیت دولت درباره دلیل امتناعش از مذاکره با امریکایی ها در نیویورک گفت: یک کار دیگری که می‌خواستند جا بیاندازند این بود که بگویند این ایران است که سخت‌گیری کرده و سر باز می‌زند. در آن ۷۲ ساعت که در نیویورک بودم ۲۲-۲۳ برنامه و حدود ۱۵ ملاقات با سران کشورها داشتم. در این مدت کوتاه خیلی از سران ۱+۵ را دیدیم و با آنها در آمریکا، آنکارا و ارمنستان و در این ۳ اجلاسی که در این ۱۷-۱۸ روز بود حضور داشتیم.

رئیس جمهور افزود: ما این توطئه را شکاندیم و گفتیم ایران از مذاکره فرار نمی‌کند و ایران پای میز مذاکره است. یک مسأله مهمی رخ داد و آن این بود که ۱+۵ که از دید ضد ایرانی‌ها مُرده بود، اسرائیل می‌گفت ۱+۵ مرده، کاخ سفید می‌گفت ۱+۵ مرده بعد همه جمع شده بودند که دوباره ۱+۵ تشکیل شود. 

وی درباره ی اصرار برخی سران کشور ها مبنی بر تشکیل دوباره ی ۵+۱ افزود: همه اصرارها و تماس‌ها بر این مبنا بود که یک بار دیگر ۱+۵ درست شود. ما گفتیم حرفی نداریم، آنهایی که ۱+۵ را زدند امروز درخواست می‌کنند برای تشکیل آن، در یک شرایط مناسب اشکالی ندارد به شرط اینکه برگردند به آداب و رسوم ۱+۵.

روحانی درباره ی طرحی که کشور فرانسه ارائه کرده بود اظهار داشت: البته این حرف که طرحی را فرانسه آماده کرده بود و کلیت آن طرح می‌توانست قابل قبول باشد، که کلیت آن می‌گفت ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که ما همیشه گفتیم، ایران همیشه به صلح آبراه منطقه کمک کند که ما همیشه کمک کردیم، آمریکا تحریم را کنار بگذارد و پول نفت در اختیار ایران قرار بگیرد، این اصولی بود که فرانسه با آمریکایی‌ها مطرح کرده بود، بعد آمد با ما مطرح کرد. 

همچنین وی افزود: اصل این شایعات درست است. رئیس جمهور فرانسه برای بار دوم ظرف ۲۴ ساعت با من ملاقات کرد و این طرح را به من ارائه کرد و من گفتم کلیت این طرح از نظر من قابل قبول است، اما عبارت‌های این طرح را قبول ندارم.  گفتند خب عبارت‌هایی که شما می‌گویید وزرای خارجه بنشینند و به یک نتیجه برسند و آن عبارت مبنای مذاکره ما باشد. حالا فرض می‌کنیم که اصلاحات ایران را مد نظر قرار بدهند اما ما به چه اطمینانی وارد این جلسه شویم؟ 

وی گفت: در همان ۲۴ ساعتی که اوج تحولات سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک بود رئیس جمهور آمریکا در دو نوبت یک بار در سخنرانی در سازمان ملل و یک بار دیگر صریحاً اعلام کرد که می‌خواهد تحریم‌ها را تشدید کند، بعد من به دوستان اروپایی گفتم ما کدام حرف را قبول کنیم؟ طرح شما یا حرف رئیس جمهور آمریکا؟ خودشان هم یک پاسخ روشن نداشتند و می‌گفتند در دنیای سیاست ترامپ یک چیزی گفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.