اختلاف میان تاکسی‌های اینترنتی و شهرداری موضوع جدیدی نیست؛ در ابتدا بحث بر سر قانون‌گذاری بود و لزوم نظارت شهرداری، اما چندی نگذشت که پشت پرده ماجرا مشخص شد و صحبت از عوارض و درصدها به میان آمد.

در نهایت دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر روز سوم مهر منتشر شد؛ دستورالعملی که قبل و بعد از انتشارش حواشی بسیاری داشت. در این بین به نظر می‌رسید مدیران برخی از تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و ماکسیم به این دستورالعمل اعتراض داشتند.

بر اساس این دستورالعمل تاکسی‌های اینترنتی موظف به پرداخت ۲ درصد عوارض به شهرداری در ازای هر سفر هستند؛ در حالی‌که تاکسی‌های اینترنتی در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت می‌کنند و بر اساس قانون اگر شرکتی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند، دیگر نباید مبلغی اضافه‌تر به عنوان عوارض پرداخت کند.

جدای از اینکه گرفتن عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به طور همزمان غیرقانونی است، جا دارد که از مسئولان شهرداری بپرسیم این مبلغ اضافه قرار است در کجا هزینه شود؟ در تبصره ۲ این دستورالعمل اشاره شده که شهرداری‌ها مکلف‌اند همه درآمد حاصل از این توافق را صرفا در توسعه حمل‌ونقل عمومی و رفع آلودگی هوا هزینه کنند.

آیا شهرداری قرار است با این مبلغ گام مثبتی در جهت منافع عمومی بردارد یا این رقم هم مثل هزاران بودجه دیگری که گرفته می‌شود و نحوه مصرف آن مشخص نیست قرار است لابه‌لای کاغذهای ادارات مفقود شود؟

آیا مشکل حمل‌ونقل عمومی کمبود بودجه است؟

با وجود اینکه پس از طرح‌های تحقیقاتی و مطالعاتی مختلف بودجه‌های شهری تصویب و اختصاص داده می‌شود اما تجربه شهروندان نشان می‌دهد که گره مشکلات شهری تهران هر روز کورتر می‌شود.

بر اساس اعلام رئیس شورای اسلامی شهر تهران، بودجه نهایی شهرداری پایتخت برای سال ۹۸، برابر با ۱۸ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان اعلام شده که ۳۰ درصد از آن به حوزه حمل و نقل اختصاص داده شده است.

با این حساب بودجه شهرداری برای حمل‌ونقل تهران ۵ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان است. شما می‌توانید در جدول زیر که منبع آن سایت مرکز آمار و رصد شهری است، به تفکیک درصد اعتبار مصارف پیشنهادی بودجه شهرداری را مشاهده کنید. 

13980708000795_Test_NewPhotoFree

از سوی دیگر بررسی مقایسه‌ای بودجه امسال با سال گذشته نشان می‌دهد که افزایش بودجه‌ حمل‌ونقل اولویت اصلی مسئولان شهرداری نبوده است؛ چرا که به گزارش میزان، مهم‌ترین تفاوت در بودجه نسبت به سال گذشته در بخش دستمزد و مزایای کارکنان قابل مشاهده است که حدود ۲۰ درصد رشد داشته. 

گره‌های کور شهری و بودجه‌های ناکارآمد

 جدای از اینکه هر سال چه میزان بودجه برای حمل‌ونقل در نظر گرفته می‌شود، احساس ساکنان شهر و حتی خود مسئولان این است که در وضعیت حمل‌ونقل پایتخت بهبودی صورت نگرفته است. امکان ندارد که شما در تهران زندگی کنید و از ترافیک، آلودگی هوا، کمبود پارکنیگ و شلوغی وسایل نقلیه عمومی شکایت نداشته باشید.

مشکلاتی که به مرور بار سنگینی را بر دوش مردم تهران گذاشته و متاسفانه در سال‌های اخیر هم بهبودی رخ نداده است. این را در نقل قول‌های مسئولان هم می‌شود به خوبی دریافت.

«محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفت‌وگو با کیهان در این زمینه می‌گوید: «با وجود اینکه در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای کاهش مشکلات حمل و نقل شده است؛ مانند اصلاح هندسی معابر، ساخت اتوبان، تعریض خیابان ها، احداث پل ها و تونل ها ولی واقعیت این است که مشکل ترافیک تهران هنوز حل نشده و بحرانی‌تر هم شده است.» بنابراین به نظر می‌رسد مشکلات شهر تهران ناشی از کمبود بودجه یا مسایلی از این دست نیست بلکه باید بررسی کرد که چگونه بودجه‌ها هر سال هزینه می‌شود اما تاثیری در وضعیت حمل‌ونقل تهران ایجاد نمی‌شود. 

«محسن پورسیدآقایی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادعا دارد که تاکسی‌های اینترنتی باید با پرداخت عوارض به توسعه حمل‌ونقل شهری کمک کنند.

وی در گفت‌وگو با دیجیاتو در این باره گفت:« تمام تاکسی‌های اینترنتی در طول یک سال بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در آمد دارند. چه ایرادی دارد که دو درصد از درآمد سالی هزار میلیارد تومانی تاکسی‌های اینترنتی، صرف توسعه حمل و نقل عمومی شهری بشود؟»

بیایید فرض کنیم که ادعای معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در مورد درآمد سالانه حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران صحیح باشد. در این صورت هر کدام از تاکسی‌های آنلاین باید سالانه مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به شهرداری تحت عنوان عوارض پرداخت کنند.

برای صرف این رقم که بر اساس «گزارش توزیع اعتبارات شهرداری» معادل بودجه در نظر گرفته شده برای تعمیر و تجهیز مراکز کنترل ترافیک کل پایتخت در سال ۹۸ است شهرداری چه برنامه ‌ای در نظر دارد؟

 

نقش پررنگ تاکسی‌های اینترنتی در زندگی شهری

جا دارد به آمارهایی هم از سهم حمل‌ونقل عمومی در مقایسه با خودروهای شخصی اشاره کنیم. معاون مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل ونقل ترافیک تهران در گفت‌وگو با روزنامه ایران اشاره می‌کند که سهم مترو و اتوبوس در سفرهای تهران حدود ۲۶ درصد است. همچنین سهم خودروهای شخصی در سفرهای سواره تهران بالای ۴۰ درصد است که در مقایسه با ۱۲ درصد توکیو و ۲۸ درصد وین، بسیار بالاست.

با این حساب به نظر می‌رسد با وجود کاستی‌هایی که در زمینه حمل‌ونقل عمومی وجود دارد تمایل مردم به استفاده از خودروهای شخصی بالاست و در حقیقت بار اصلی حمل‌ونقل شهری به دوش این خودروهاست.

از ۴ سال پیش که تاکسی‌های اینترنتی وارد بازار حمل‌ونقل ایران شدند مسافران با گزینه‌ جدیدی روبه‌رو شدند که به آنها حق انتخاب می‌داد؛ انتخابی که در بیشتر مواقع ارزان‌تر، سریع‌تر و امن‌تر از مسافربرهای شخصی و آژانس‌ها بود.

علاوه بر این تاکسی‌های اینترنتی با کاهش ماشین‌های تک سرنشین علاوه بر درآمدزایی برای بخش زیادی از مردم در زمینه جابه‌جایی مسافر با خودروهای شخصی گام‌های مهمی در جهت رفاه شهروندان برداشتند.

با تمام این اوصاف و در شرایطی که از مسئولین انتظار کمک به سازمان‌هایی که در جهت افزایش رفاه در زندگی مردم و درآمدزایی گام بر می‌دارند و تسهیل فعالیت آنها وجود دارد درخواست همچین مبالغی که در نهایت هزینه خدمات تاکسی‌های اینترنتی را افزایش می‌دهد شاید بیش از سهم‌خواهی، سنگ‌اندازی در مسیر آن‌ها و زندگی مردم نیز تلقی شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.