به گزارش شبکه خبری المیادین، المعلم افزود: نقض توافق های بین المللی به یک امر شایع تبدیل شده و این مساله هرج و مرج جهانی را بیشتر کرده و جهان را به سمت پذیرش قانون جنگل سوق داده است.

وی توضیح داد که  پایه های نظام روابط بین المللی با تشدید تهدیدهای امنیتی در جهان در معرض خطر بی سابقه قرار دارد.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد :با وجود دستاوردهایی که علیه تروریسم در سوریه به دست آوردیم، اما این پدیده هنوز یکی از بزرگترین تهدیدات صلح و امنیت بین المللی به شمار می رود.

المعلم تصریح کرد: سوریه از تروریسمی که کشورمان را نابود کرد، آسیب جدی دید اما تاریخ ثبت خواهد کرد که مردم ما حماس قهرمانانه ای را در مبارزه علیه آن، آفریدند.

سوریه به نیابت از جهان با تروریسم جنگید

وی یادآورشد که سوریه به نیابت از جهان علیه تروریسم و در راس آن مقابل گروه های داعش و النصره و حامیان آن ایستاد. ما تا زمان آزادی خاک کشورمان، خواهان ادامه مبارزه با تروریسم هستیم.

به گفته المعلم، تصمیم های زیادی برای مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع آن وجود دارد اما مشکل اینجاست که این تصمیم ها تنها بر روی کاغذ نوشته می شوند و به مرحله عمل نمی رسند.

وزیر خارجه سوریه افزود: هنوز طرف هایی هستند که عملا از تروریسم بهره بردای می کنند و از آن برای اجرای برنامه های بین المللی خود استفاده می کنند.

وی تصریح کرد که  ده ها هزار تروریست از بیش از ۱۰۰ کشور جهان با حمایت کشورهای شناخته شده، به سوریه آمدند و هنوز هم هستند کشورهایی که تروریست ها را آزادی خواهان می دانند و از آنها حمایت می کنند. اگر این مساله ادامه یابد بار دیگر تروریسم قوی تر از گذشته ظهور می کند.

ترکیه به توافق های خود درباره ادلب عمل نکرد

المعلم به وضعیت ادلب نیز اشاره کرد و گفت که تروریست ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

وی توضیح داد که  نظام ترکیه  به تعهداتش در قبال توافق های  مربوط به ادلب عمل نکرد و برعکس از تروریست ها هم حمایت  کرد. پست های کنترل ترکیه در داخل اراضی سوریه تنها به منظور حمایت از تروریست ها و سنگ اندازی در برابر ارتش سوریه ایجاد شده است.

وزیر خارجه سوریه خطاب به کشورهای جهان گفت: کدام کشور می پذیرد اتفاقاتی که در ادلب می افتد، در کشورش رخ دهد؟

به گفته وی، ادلب بزرگترین محل تجمع تروریست های جهان است که همچنان به حمله به غیرنظامیان ادامه می دهند.

حضور ترکیه و آمریکا در سوریه غیرقانونی است

المعلم تصریح کرد: ترکیه و آمریکا همچنان به طور غیرقانونی در سوریه حضور دارند. هر نیروی خارجی که در خاک ما حضور دارد نیروی اشغالگر به  شمار می رود و ما حق داریم همه اقدامات لازم در این باره را برای مقابله با این موضوع اتخاذ کنیم.

به گفته وی، نیروهای قسد مورد حمایت آمریکا سعی در ایجاد واقعیت جدید در سوریه دارند که به نفع طرح ها و نقشه های آمریکا و اسرائیل است و تنها می خواهند جنگ را ادامه دار کنند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که ترکیه در تلاش برای نابودی یکپارچگی سوریه است، نمی تواند ادعا کند که از یکپارچکی آن دفاع می کند. ترکیه باید یکی از این دو راه را انتخاب  کند: یا توافق های آستانه را اجرا کند و ضمن مبارزه با تروریسم، نیروهایش را از سوریه خارج کند و یا اینکه کشوری متجاوز و اشغالگر باشد.

المعلم ادامه داد: حضور خارجی ها در سوریه بدون درخواست  دولت اشغالگری به شمار می رود و ما بر این اساس ، با آن مقابله می کنیم.

تنها مردم سوریه حق تعیین سرنوشت شان را دارند

المعلم گفت: سوریه برای تشکیل کمیته قانون اساسی مصمم است، اما برخی طرف ها نمی خواهند سوریه به ماهیت و جایگاه خود بازگردد و می خواهند گرفتار تروریسم باشد.

به گفته وی، مردم سوریه تنها کسانی هستند که بدون مداخله بیگانگان باید سرنوشت کشورشان را تعیین کنند. 

وزیر خارجه سوریه افزود که نباید هیچ پیش شرط یا نتیجه گیری قبلی را درباره تشکیل کمیته قانون اساسی بر آن تحمیل کرد. همچنین نباید هیچ مهلت یا جدول زمانی مشخصی را برای فعالیت این کمیته در نظر گرفت باید کار برنامه ریزی شده و هدفمند پیش برود.

وی نقش فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه را  تسهیل فعالیت کمیته و نزدیک سازی دیدگاه های اعضای آن در صورت نیاز دانست.

به دنبال تحمیل تروریسم اقتصادی بر سوریه هستند

به عقیده المعلم ، برخی کشورهای پس از ناکامی در طرح های تروریستی خود سعی دارند تروریسم اقتصادی را علیه دولت دمشق تحمیل کنند.

وی تصریح کرد که  برخی از کشورها از سلاح باج گیری اقتصادی علیه بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، ونزوئلا، کوبا و چین استفاده می کنند.

این مقام سوری افزود: مبارزه با تروریسم در اولویت برخی از کشورها نیست اما این مسئله برای برخی دیگر به عنوان ابزاری برای تحمیل دیکته هایشان بر سایر کشورها تبدیل شده است.

اسرائیل باعث ایجاد تنش های جدید در منطقه شده است

وی درباره اقدام های رژیم اسرائیل در منطقه نیز گفت: فصل جدیدی از تنش ها و اقدام های اسرائیل آغاز شده که منطقه را به تنش های هرچه بیشتر سوق داده است.

المعلم افزود: اسرائیل در اقدام های تروریستی خود به مرحله حمله به اراضی سوریه  و کشورهای مجاور رسیده است. آمریکا باید به سبب حمایت مستمر از اسرائیل مسئولیت تبعات تجاوزهای آن را بپذیرد.

وزیر خارجه سوریه یادآورشد که  زمان چپاول اراضی دیگران آن هم به زور، سپری شده است و این مسئله ما را از تمسک به حق مان در بازپس گیری جولان اشغالی بازنمی دارد.

وی گفت: منطقه جولان بخشی از خاک سوریه بوده و هست و خواهد بود و باید اسرائیل را وادار کرد تا قطعنامه های بین المللی در این باره را اجرا کند.

اقدام های آمریکا علیه ایران غیرمسئولانه است

وزیر خارجه سوریه همچنین تاکید کرد که  ما بار دیگر حمایت کامل خود را از ایران در برابر اقدام های  غیرمسئولانه آمریکا اعلام می کنیم و درباره اتخاذ سیاست هایی که باعث بروز بحران در منطقه خلیج فارس می شود، هشدار می دهیم.

المعلم ادامه داد: امنیت منطقه خلیج فارس تنها از سوی کشورهای حاضر در منطقه تامین می شود و دخالت خارجی در آن تنها باعث تشدید بحران می شود.

سوریه دست دوستی و گفت و گو به سمت کشورها باز کرده است

وزیر خارجه سوریه گفت که کشورش در مرحله جدیدی قرار دارد و با وجود چالش ها و مشکلات به سمت پیروزی پیش می رود.

به گفته المعلم، سوریه دست خود را به سمت صلح و گفت و گو حتی با کشورهایی که با آنها دشمنی کردند باز کرده است.

المعلم ادامه داد که  ما به دنبال انتقام از کشورهایی که با ما دشمنی کردند نیستیم و دست خود را برای گفت و گو بر اساس منافع مشترک باز کرده ایم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.