به گزارش خبرگزاری آناتولی، «خلوصی آکار» که این سخنان را روز گذشته (پنج شنبه) در مقر وزارت دفاع ترکیه مطرح کرد، افزود: ترکیه گفت و گوها و همکاری های خود با آمریکا را تا زمان برآورده شدن خواسته های آنکارا ادامه خواهد داد اما در صورت وقت کشی آمریکایی ها ما نقشه های جایگزین خود را در شرق فرات عملیاتی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر گشتزنی های مشترک ترکیه و آمریکا همچنان ادامه دارد و آنکارا قصد دارد تا گذرگاهی به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر در شرق فرات ایجاد کند که به گفته ترکیه قرار است هیچ گروه مسلح و سلاح سنگینی درآنجا حضور نداشته باشد.

وزیر دفاع ترکیه همچنین مدعی شد که هدف کشورش از ایجاد منطقه امن در شرق سوریه، مقابله با حزب کارگران کردستان "پ. ک. ک" و یگان های مدافع خلق "ی. پ. گ" و ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است.

ترکیه، گروههای کرد مسلح سوریه را تروریستی و تهدیدکننده امنیت ملی خود می داند و بارها در گفت وگو با آمریکا (متحد کردها) خواستار ایجاد منطقه امن در منطقه شرق فرات سوریه شده است.

ترکیه و آمریکا به رغم این که برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اختلاف نظر دارند، سرانجام با تأسیس مرکز عملیات مشترک در آنکارا برای ایجاد یک منطقه امن به توافق دست یافتند.

ایجاد منطقه امن در سوریه در حالی صورت می گیرد که ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده است.

دولت سوریه با اشغالگر خواندن دولت ترکیه در عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، بارها خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک سوریه شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.