به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، ثامر السبهان، وزیر مشاور در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس در جریان سخنرانی خود در نشستی عالی‌رتبه درخصوص راهکار سیاسی در سوریه در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خاطرنشان کرد، عربستان از تشکیل کمیته قانون اساسی استقبال کرده و از راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه حمایت می‌کند.

السبهان افزود: روند سیاسی که بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید می‌کند و عربستان با "گروه کوچک کشورها" از تلاش‌های گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: برای ایجاد اساسی جهت دستیابی به راه حل سیاسی عادلانه و ثابت، باید تمامی شبه نظامی مسلح از خاک سوریه خارج شوند.

وزیر مشاور در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنین بر لزوم قدم برداشتن در این مسیر و همچنین تسریع و افزایش تلاش‌ها برای آغاز روند سیاسی جهت دستیابی به انتخابات عادلانه تاکید کرد.

پیشتر، نصر الحریری، رئیس هیئت مذاکره کننده سوریه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه "الشرق الاوسط" اظهار کرده بود: این هیئت در دیدارهای خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گام‌های لازم پس از تشکیل کمیته قانون اساسی را بررسی می‌کند.

حریری در ادامه نسبت به حصول پیشرفت در روند سیاسی ابراز امیدواری کرده و گفت: در حال حاضر همکاری‌ها برای اتخاذ اقدامات بعدی و تشکیل نشست کمیته قانون اساسی در دست انجام هستند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل دوشنبه گذشته با اعلام تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه تاکید کرده بود که اولین جلسه این کمیته طی هفته‌های آتی برگزار خواهد شد.

وی گفت: تشکیل کمیته قانون اساسی اقدام مهمی در چارچوب تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ بیش از هشت ساله سوریه محسوب می‌شود. قرار است این کمیته ۱۵۰ عضو داشته باشد، ۵۰ تن از اعضا توسط دولت دمشق، ۵۰ تن توسط مخالفان دولت و ۵۰ تن مانده را نیز نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه انتخاب می‌کند.

علاوه بر ترکیب کمیته قانون اساسی، مخالفان و دولت دمشق همچنین پیرامون ساز و کار این کمیته و توزیع مسؤولیت‌ها میان اعضا اختلاف نظر دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.