به گزارش  روسیا الیوم، احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای گفت: اظهارات مطرح شده از سوی سران دولت آمریکا که زمینه ساز به رسمیت شناختن رسمی حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی است، کاملا خارج از حیطه قوانین بین‌المللی است و هیچ کشوری حق ندارد چنین رویکردی را اتخاذ کند. همچنین در صورت به رسمیت شناختن آن، هیچ حقوق و تعهداتی در نظر گرفته نمی‌شود و این امر فاقد هرگونه اعتبار قانونی است.

وی عنوان داشت، مساله گذر زمان بر اشغالگری اسرائیل موجب قانونی شدن و یا پذیرش بین‌المللی آن نمی‌شود، بلکه جرمی است که باید تصحیح و نه آنطور که برخی به دنبال آن هستند، قانونی شود.

ابوالغیط گفت: قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت در سال ۱۹۸۱ با اجماع آراء صادر شد و هیچگونه شبهه‌ای در عدم به رسمیت شناختن الحاق جولان سوریه به اسرائیل باقی نمی‌گذارد.

وی اسرائیل را به لغو قانون الحاق جولان که در همین سال وضع شده، فراخواند و تاکید کرد که اتحادیه عرب کاملا از حقوق سوریه در قبال اراضی اشغال شده آن دفاع می‌کند.

ابوالغیط خاطرنشان کرد: ما رویکرد شفافی نسبت به قطعنامه‌ها در این خصوص داریم و این رویکرد هرگز تحت تاثیر موضع مربوط به بحران سوریه قرار نمی‌گیرد.

دبیر کل اتحادیه عرب هرگونه به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان را به منزله واکنش خطرناکی در رویکرد آمریکا نسبت به منازعات عربی-اسرائیلی دانست؛ به ویژه بعد از اقداماتی که در قبال مساله فلسطین به آن روی آورد.

وی در پایان آمریکا را به بازگشت از رویه‌ای فراخواند که اثر بخشی میانجیگری آمریکا را که می‌تواند به منازعات سیاسی پایان دهد، از بین می‌برد. وی آنها را به بازنگری در این رویکرد اشتباه و تفکر در عمق عواقب کوتاه و طولانی مدت آن فراخواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.